8-годишното момченце, което стана жертва на многократно сексуално посегателство не е посещавало училище след началото на Коледната ваканция. Това заяви в „Тази сутрин“ класният му ръководител Людмил Бонев. Той отхвърли твърденията, че момчето е било гонено от час и допълни, че той е бил проблемен ученик.

„Изключително палаво дете, бабата не може да се грижи за него. Майката за първи път я видях на 9 януари тази година, а от една година съм класен на момчето. Тя ми даде телефон едва вчера, въпреки моите усилия да намеря контакт с нея“, допълни преподавателят в 94 СУ „Димитър Страшимиров“.

Социалните служби предприеха мерки по случая, обявиха, че с майката и детето ще работи психолог, но момчето не беше изведено от средата, в която живее. По думите им риск за него няма.

От училището посочиха, че многократно са посещавали дома на момченцето, защото в архивите им то се води като рисково и живеещо при много лоши условия. „Българско дете трябва ли да живее в една стая с шест човека, една печка и една скована маса. При едно от моите посещения установих, че няма осветление, чешмата е една – на двора и обслужва няколко семейства, а тоалетната е външна“, заяви Даниела Стефанова, педагогически съветник към 94 СУ.

Учителите заявиха, че когато детето идва на училище – хигиената му е лоша. Често отсъства от училище Те са категорични, че детето е в риск и трябва да бъде изведено от средата, в която живее.   

„Извършва се престъпление, че се позволява на едни хора да насаждат страх от социалните служби. Законът за социалните услуги трябваше да влезе в сила от януари и той имаше такива механизми. Изведнъж държавата вдигна ръце, защото някой се изплаши“, коментира социологът Алексей Пампоров, експерт по ромските въпроси към Институт за изследване на обществата и знанието, БАН.

По думите му трябва да се работи за възстановяване на комуникацията между учители и социални служители. Той коментира, че педагозите рядко имат компетенция да се справят с подобни казуси и прехвърлят изцяло вината върху детето.

„Законът предвиждаше разкриването на допълнителни центрове и защитени жилища, които са в недостиг навсякъде в страната. Нямаме превенция срещу насилието, основано на пол и раса. В образователната система няма сексуално образование, на това дете не му се казва какво не трябва да се прави“, коментира социологът.