В момента съдържанието на листовките за изпитите по кормуване е пълно с абсолютни безумици. Това заяви в „Тази сутрин” Владимир Тодоров от Българска асоциация на пострадалите при катастрофи.
„От пет месеца има работна група, която е приела промени, за да може подобни въпроси да отпаднат. МОН обаче спира този процес”, заяви Тодоров.
Той призова министърът на образованието да направи така, че промените да се случат възможно най-бързо.
Експертът даде пример със следния въпрос: „Каква е максималната стойност на отношението мощност/тегло за мотоциклети от категория А1?” (не повече от 0,1 kW/kg - б.р.). Даде и друг пример с въпрос за това в кой ъгъл се поставя винетката. Тодоров попита как подобни въпроси имат връзка с безопасността на движението.
„Да не говорим, че винетките вече са електронни, но този въпрос все още е в листовките”, допълни той.
Владимир Тодоров коментира и проект на Министерството на транспорта за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити - в "държавен" автомобил с множество датчици, които отчитат грешките.
„Системата, която ни бе представена в петък, все още се тества. Идеята е, че когато е в автомобила, курсистът трябва да удостовери, че е в него. Чрез мобилно приложение двата телефона – на курсиста и на инструктора, се засичат по GPS локацията. Физически двата телефона трябва да са един до друг. Прави се селфи в началото и в края на часа. Целият маршрут, по който се е минало, средна скорост, къде се е спирало, изминати километри – всичко това се записва автоматично в профила на курсиста без човешка намеса”, обясни още Тодоров.
В няколко автошколи вече се прилага тестовата версия. Предстои още няколко центъра за подготовка да пробват новата система. Родителите на курсиста също ще имат възможността да следят профила му.
Владимир Тодоров уточни, че няма да е необходимо автошколите да отделят допълнително средства за това приложение. По думите му най-вероятно курсистът ще трябва да плати символична сума за това приложение.
Той коментира и цялостната ситуация с авто-мото подготовката: „По норматив часовете по практика трябва да бъдат 31. Само че когато някой рекламира шофьорски курс по 195 лв., няма как тази автошкола да даде тези 31 часа, въпреки че е задължена. Това се удостоверява с подпис на курсиста. Системата на практика бълва убийци на пътя”.
„Трябва да се вземат мерки изпитът да стане изключително обективен, безпристрастен и безкомпромисен. Ако се затегне обучението и ако на изпита няма никаква възможност за помощ, броят на жертвите по пътя драстично ще намалее”, на мнение е Красимир Георгиев, управител на Асоциация за квалификация на автомобилистите.
Безопасността започва и свършва с обучението и квалификацията, категоричен бе той.
„С цената на всичко трябва да се избегне челен удар. Това се учи в курсовете, на които кандидат-шофьорите не ходят, защото си учат листовките”, допълни Красимир Георгиев.