„Не съм много привърженик на крайните мерки, бойкотът е хубаво нещо от гледна точка, че възбуди обществото, нo можеше да се направи по съвсем друг начин. Важното е да се информираме добре и да пазаруваме всеки ден рационално. Да махнем емоциите и да търсим ефект цена – качество“, каза председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов.
Той обясни как да правим това:
„Виждаме цените на едро, виждаме нивата, разглеждаме 4-5 магазина, виждаме политиката им – кой, какво и на каква цена продава, правим разлика. Формираме си една потребителска кошница според това, което ни трябва и съм сигурен, че ако всеки го направи, ще постигне по-голям ефект за себе си. Трябва си време за обикаляне, но няма как да се случи в условията на свободна пазарна икономика и ние да нямаме отговорност по избора“, каза Иванов.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Според него бойкотът на супермаркетите повдига въпроса как точно се разпределя придадената стойност по веригата.
„Има лоши търговски практики. Това е процес, развил се 90-та година по отношение на окрупняване на земеделското производство и най-вече събирането им в общи търговски структури, било с цел закупуване на ресурси или за реализация на продукция. Интеграцията вътре в системата е на слабо ниво и това доведе до леко по леко взимане връх на едър търговски капитал. Единственото лечение е като поставиш равнопоставена структура. Това е характерно явление в страните от стария европейски свят. В Нидерландия най-големите търговски структури са собственост на организация на земеделски производители“, обясни той.
По думите на Владимир Иванов лоши практики има винаги, но успокои, че държавата е на линия, за да ги санкционира.
„Има какво да се желае и да се подобрява. И при веригата на изкупуване има неплащане, отношенията преработвател - магазин, доставчик - магазин. Понеже еманацията е в последния играч и то е най-мощен, той натиска следващия, следващият по-малкия и така до най-малкия. Най-потърпевши се оказват първата част и потребителят. Ние сме държавата с най-много червени етикети, но това не се отразява добре на веригата надолу, защото натискът в цената трябва да тръгва от производителя, а не от пазара“, каза председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
Имаме проблем в отношенията между доставките по агрохранителната верига, добави Иванов. Той отбеляза, че при яйцата, олиото и захарта има понижаване на цените.
А поскъпването на млечните продукти обясни с недостига на производството на масло в Европа и трудностите в отрасъла у нас.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK