„Не съм много привърженик на крайните мерки, бойкотът е хубаво нещо от гледна точка, че възбуди обществото, нo можеше да се направи по съвсем друг начин. Важното е да се информираме добре и да пазаруваме всеки ден рационално. Да махнем емоциите и да търсим ефект цена – качество“, каза председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов. 

Той обясни как да правим това:

„Виждаме цените на едро, виждаме нивата, разглеждаме 4-5 магазина, виждаме политиката им – кой, какво и на каква цена продава, правим разлика. Формираме си една потребителска кошница според това, което ни трябва и съм сигурен, че ако всеки го направи, ще постигне по-голям ефект за себе си. Трябва си време за обикаляне, но няма как да се случи в условията на свободна пазарна икономика и ние да нямаме отговорност по избора“, каза Иванов.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Според него бойкотът на супермаркетите повдига въпроса как точно се разпределя придадената стойност по веригата. 

„Има лоши търговски практики. Това е процес, развил се 90-та година по отношение на окрупняване на земеделското производство и най-вече събирането им в общи търговски структури, било с цел закупуване на ресурси или за реализация на продукция. Интеграцията вътре в системата е на слабо ниво и това доведе до леко по леко взимане връх на едър търговски капитал. Единственото лечение е като поставиш равнопоставена структура. Това е характерно явление в страните от стария европейски свят. В Нидерландия най-големите търговски структури са собственост на организация на земеделски производители“, обясни той.

По думите на Владимир Иванов лоши практики има винаги, но успокои, че държавата е на линия, за да ги санкционира.

„Има какво да се желае и да се подобрява. И при веригата на изкупуване има неплащане, отношенията преработвател - магазин, доставчик - магазин. Понеже еманацията е в последния играч и то е най-мощен, той натиска следващия, следващият по-малкия и така до най-малкия. Най-потърпевши се оказват първата част и потребителят. Ние сме държавата с най-много червени етикети, но това не се отразява добре на веригата надолу, защото натискът в цената трябва да тръгва от производителя, а не от пазара“, каза председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

Имаме проблем в отношенията между доставките по агрохранителната верига, добави Иванов. Той отбеляза, че при яйцата, олиото и захарта има понижаване на цените.

А поскъпването на млечните продукти обясни с недостига на производството на масло в Европа и трудностите в отрасъла у нас.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK