Раздадени са над 170 карти за безплатно паркиране, но не се знае на кого. Това каза в предаването „Тази сутрин“ кметът на София Васил Терзиев.
„Има два типа карти за паркиране в „Синя зона“. Едните са регламентирани с решение на Столичен общински съвет. Те касаят колите на общинската администрация. На тези карти са изписани номерата на тези служебни автомобили и така те могат да паркират в столицата“, обясни той.
Според него обект на дискусия и напрежение са станали картите, които са без номерата на колите, защото те са безотчетни и няма яснота, коя карта на кого е предоставена.
„Някои са давани на служители в различни служби, което е нормално, но има и такива карти, които не е ясно на кого са предоставени – те са били записвани в някаква тетрадка, което не смятаме, че е добра практика. Те са раздавани от ЦГМ и са разписвани от кмета“, каза още той.
Васил Терзиев обясни, че е чувал за около 170 такива карти, но според него се говори, че те са повече. Той настоява да се изясни, къде отива всяка една такава карта и кой я използва.
Кметът на столицата отказа да коментира излязлата информация, че има журналисти, социолози и политолози, които са ползвали тези карти за безплатно паркиране срещу ангажимента „да разпространяват опорките на ГЕРБ“.
„Тези карти са нанесли щети на бюджета на столицата за 500 000 лв., но пак казвам, че не се знае точният им брой. За някои от тези карти има следа, за други – има информация, че са били напечатани и раздадени, но това не е отразено никъде“, посочи още той.
Васил Терзиев коментира също така паркирането и реорганизацията на движението в центъра на София.
„Това, по което ние работим, е цялостното преосмисляне на системата за паркиране. Но това, което е важно, е да защитим правата на живеещите в центъра хора, защо не искаме центъра на столицата да се обезлюди – една тенденция, която се наблюдава в други европейски столици“, обясни той.
Кметът на столицата призна, че напоследък и те са допринесли за проблема с паркирането в центъра, появил се вследствие на реорганизацията на движението. Той обаче обеща проблемът да бъде решен.
Терзиев очаква сериозен дебат в СОС за паркирането, защото има много и различни предложение за това, как да се случва това – като например да има зони за временно паркиране, за да могат магазините да бъдат зареждани със стоки или човек да си разтовари покупките. Той не е гледал анализите за въвеждането на платено паркиране в неделя и затова отказа да коментира това предложение.
Столичният кмет смята също така, че средствата, които се събират от платеното паркиране, трябва да отиват в обособено дружество „Паркинги и гаражи“ и да се използват целево, а не както е сега – парите отиват в ЦГМ и се използват за субсидирането на градския транспорт.
„Ако старата организация на движението по бул. „Витоша“ е по-добра, ще го мислим, но трябва да бъде защитено и правото на велосипедистите. Протестиращите нямат проблем с велосипедните алеи и с по-бързото придвижване на градския транспорт“. Едни предлагат да има две ленти за автомобилите – едната да е за градския транспорт, но тя де е пресечена, за да може да се отича по-бързо трафика“, каза още той.
„Това, което се вижда в момента, е временна организация на движението. Не се планира ул. „Фритьоф Нансен“ да стане двупосочна“, категоричен беше той и допълни, че хората с трудна подвижност ще бъдат включени в работните групи, за да не се получават грешки и тези хора за могат да паркират пред домовете си.
Терзиев призна също така, че вината за проблемите с реорганизацията на движението в центъра на София е негова и на ресорния заместник-кмет. Обеща също така, че занапред, когато се взимат важни решения по различни проекти, ще се търси мнението на всички заинтересовани групи.
Вижте във видеото какво каза столичният кмет за лифтовите съоръжения на Витоша.