Заниженият контрол е причината за честото манипулиране на автомобилните километражи. Това заяви в студиото на „Тази сутрин” председателят на Института за пътна безопасност Богдан Милчев. По думите му превъртането на пробега трябва да се установява на Годишните технически прегледи, но често те са фиктивни.
„При първоначална регистрация и през цялото време на експлоатация, неговите системи за сигурност трябва да са на едно и също ниво. Когато се връщат километрите се създава фалшива реалност, която създава предпоставки за увеличаване на ПТП-тата”, коментира Милчев.
Глобите няма да решат проблема, категоричен е Владимир Тодоров – председател на Българска асоциация на пострадалите при катастрофи. По думите му, в момента тече обществено обсъждане на наредба, която ще задължи пунктовете за технически прегледи да вписват километражите.
„Големият проблем е с колите, които се внасят. Отправям апел към нашите бъдещи евродепутати да се постави този въпрос на европейско ниво – да се създаде обща система, в която всеки автомобил да се проследява по номера”, каза Тодоров.
Според изп. директор на Асоциацията на вносителите на автомобили Цветелина Цанева има психологически момент при превъртането на пробега – хората знаят, че километрите не са реални, но купуват със занижени цифри.
„В Германия криминализираха връщането на километража, хората се пренастроиха, че е нормално кола да е на 300 хил. км. Преместиха психологическата граница на сделката. Трябва да се затегне контролът над Техническите прегледи”, категорична е Цанева.
Какви други мерки могат да се приложат срещу връщането на автомобилните километражи, вижте дискусията във видеото.