Коли на почти половин милион километра пробег се продават на тройно занижени от реалните километри. Така те стават по-атрактивни за купувачите. Но могат да причинят сериозни произшествия на пътя и да застрашат живота на участниците в движението.
След сигнал на зрител, екип на bTV тръгна по следите на обява за кола, внос от Дания. Те уговарят оглед на посочения телефон и се срещат с жена, която се представя за Нилюфер.
В обявата е записано, че колата е на 160 хил. километра. На място обаче се вижда, че километражът не показва нищо.
Продавачът заявява, че таблото не работи. Под капака на колата обаче е забравена важна бележка – датата и километрите, при които е сменен зъбният ремък – 398 200 км.
Дания обаче разполага с електронна система със сервизната история на всеки автомобил. Справка показва, че до края на 2018 г. колата от обявата е изминала 437 хил. километра. При въпрос откъде идва разминаването, продавачът се опитва да избяга.
За честото превъртане на километражите, потвърждават и специалистите. Целта – колите се продават по-скъпо, когато изминатите километри са по-малко. Ивайло Петков всеки ден проследява върнат ли е километражът на коли, които стигат до сервиза му.
„Рекордьорът ни е „Мерцедес” на 1 млн. и 200 хил. км – показваше около 300 хиляди”, споделя диагностикът.
На пазара за превъртането на километражите има ясни за хората в бранша правила и цени. По-евтината "услуга" е и по-бърза, но пък по-бързо лъсва при проверка.
„Всяка кола на 3 години е "на 60 хил. км", на 10 години е "на 150 хил. км" и така върви тенденцията нагоре. На 20 г. – 200 хил. За 30 лв. се превърта за 2 минути, за 300 лв. ти отнема няколко часа”, допълни Петков.
Манипулацията на километраж става лесно. Всеки, който продава кола, може да си я поръча, дори и по телефона.
Екипът на bTV също се опита чрез подставено лице. Оказва се, че цената варира от модела на автомобила.
Предлагащият услугата обаче не пожела да отговори на въпросите на bTV, когато разбра, че в действителност няма клиент.
Освен, че продавачите и тези, които предлагат услугата печелят, превъртането може да бъде и много опасно.
„Ако заводът-производител е заложил ангренажен ремък или верига да бъде сменен между 120 и 200 хил. км и ако автомобилът е на 300 хил. и ако се случи ситуация, в която се наложи да изпреварва автобус или камион и в този момент ангеренажният ремък се скъса, автомобилът застава на място, не може да извърши маневрата – неизбежен челен удар”, заяви Румен Дунев, автомобилен състезател.
Кой, кога и как манипулира километражите, се разбира трудно. „Много трудно могат да се проследят следите кой е манипулирал този километраж, тъй като уредите, с които се прави тази манипулация, голяма част са китайски, някои от тях дори нелегално, така че е много трудно да се установи кой го е направил”, допълни Дунев.
В Закона за движение по пътищата е разписано – глобата за това деяние е от 2 000 до 8 000 лева. Решението срещу манипулациите в създаване на електронен регистър и у нас. Кога ще се случи това обаче, не се знае. А до тогава, съветите са да проверявате добре каква кола купувате.