От януари се въвежда по-строг контрол върху данните от техническия преглед на автомобилите за замърсяване. Данните ще бъдат изпращани директно в Автомобилна администрация още с извършването на прегледа.

Екокатегоризацията започна още през месец юли тази година. Така на практика всеки автомобил, който е преминал през технически преглед, вече трябва да разполага със стикер, който да определя и неговата категория.

С минимум човешка намеса - така ще протича всеки преглед. Целта е прекратяването на манипулациите в по-малките сервизи.

Сканиране на километража и рамата - едва тогава системата позволява и меренето на вредни емисии. Инспекторът единствено оперира с уредите, но не и с данните. Те се пращат автоматично.

„При дизела се мери димността. При бензинтие се мери въглероден окис. Засега дизела минава по-лесно. Нормите при него са доста по-високи. При бензина са ограничени на 0,3 въглероден окис и много зависи от работата на катализатора“, обяснява Георги Тончев.

Дори и да притежавате по-нов автомобил, но с премахнат или неизправен катализатор може да попаденете в по-ниската еко категория.

Те са общо 5. В последната са най-екологичните - електрическите автомобили. В група 1 се очаква да попаднат най-замърсяващите коли - дизелите до 2002 година и бензиновите агрегати до 1996 година. Група 2 са автомобилтие преди 2007 година. В група 3 - произведените до 2009 година. В група 4 са най-новите коли с двигатели с вътрешно горене.

Според експертите хитрини като форсирането на автомобила или карането извънградско точно преди прегледа не дава резултат.

Статистиката показва, че над 70% от колите у нас са над 15-годишни и вероятно ще попаднат в първа и втора еко група.

С директното изпращане на данните на практика ще отпадне и „човешкият фактор“ при прегледа на автомобили.

Вижте повече във видеото!