Новите екостикери за автомобилите вече са факт. Ще ги получаваме след като преминем през технически преглед и ще показват колко замърсява автомобилът ни. В някои случаи ще водят и до сериозни рестрикции.

„Екостикерът е опитът на България да се придържа към директива на Европейската комисия за техническите прегледи. Целта е да се въведе повече екология в градовете“, посочи Диана Русинова - председател на Европейския център за транспортни политики, в предаването „Тази събота и неделя“. 

„Стикери на предното стъкло ще имаме, но дали ще имаме екология – предстои да видим“, коментира тя.

„Съгласно българския вариант, ние разделяме колите на еко групи, като те са пет, а в петата група са електромобилите и хибридите. От там насетне автомобилите съгласно годината на производство и съобразно степента на замърсяване, се разпределят в останалите четири еко групи“, припомни тя.

„Защо се провежда такава политика и се насочихме към тези екостикери, аз не мога да кажа. Това е въпрос на някакво странно решение, на мен ми се струва, че ще влезем в наказателна процедура заради него, защото излизаме извън разпоредбите на директивата“, отбеляза Диана Русинова.

Според нея друг проблем е, че тези еко стикери са  промотирани, че ще се слагат веднъж. „Впоследствие се оказа, че идеята не било да бъде екологична мярка, а да не се допускат повече автомобили от чужбина да минават фиктивно технически прегледи в България“, обясни тя.

По думите на Диана Русинова новите автомобили много по-трудно ще минават на годишен технически преглед, отколкото старите, което е странно. „От друга страна, никой не положи усилия да се работи върху качеството на горивата у нас, а това е сериозен проблем“, отбеляза тя.

„Не на последно място, в Европа се въведоха така наречените ниско емисионни зони, в които може да влезете, ако карате кола стандарт Евро 5 или Евро 6, но ако си платите стикер предварително. Това не е обвързано по никакъв начин с годишните технически прегледи“, обясни Русинова.

„Нека не забравяме, че България не е само София и големите градове, има населени места, до които дори и автобуси не стигат. Единствената алтернатива на хората да стигнат до образование, до медицинска помощ или аптека, използват стари автомобили. Вместо да помогнем на тези хора да карат по-изправни автомобили, ще направим така, че те по никакъв начин да не могат да се придвижват“, смята още Диана Русинова.