Вече ви показахме кои са най-честите нарушения, които правят шофьорите в градски условия. В разгара на лятото екипът ни прави експеримент и за това кои са най-честите рискови ситуации по магистралите у нас.
Интензивен трафик и ежедневни задръствания - така най-често можем да опишем обстановката по магистралите през летния сезон. С пътния експерт Диана Русинова и автомобилния състезател Иван Влъчков решаваме да проверим колко нарушители ще срещнем само за кратко шофиране по две от магистрали у нас.
“Все пак заради скоростта шофирането извън населено място и по магистрала е доста по-опасно и по-често настъпват инциденти с фатален край заради скоростта. Опасно е, с всяка година автомобилите нарастват, сега е сезона на гастарбайтерите, автомобилите стават все повече и повече. Опитността на шофьорите пада все повече и спазването на правилата също е нещо, което никой не го прави”, посочва Диана Русинова.
Като основна причина за тапите на магистралите експертите определят неправилната организация на движение на шофьорите. Именно това виждаме почти през целия ни маршрут.
„Ето го колегата от Турция си кара, той си е решил, че лявата лента си е негова, няма смисъл да се прибира“, коментира още експертът.
„Честа грешка е карането в лява лента на повече коли и така се задържа движението и се образува една колона, докато трябва да се кара в дясна свободна лента, а лявата да се използва, когато се изпреварва“, посочва Иван Влъчков.
„Ето те си карат в лява лента със 130 км/час, а правилото за най-вдясно това са подробности от пейзажа. Моят съвет при наличието на такива водачи е просто да ги изпреварите и да гледате да стоите максимално далече от тях. Всъщност задръстванията, задръжките в трафика при пътуването към морето се получават точно заради това - лява лента и никой не се прибира“, казва Диана Русинова.
Освен високата скорост, бавното шофиране също е рисково.
„Този не се прибира, въпреки че е длъжен и кара с 80... даже със 70км/ч. Този съответно я засече - ето ти ситуация. Абсолютно неадекватен и опасен шофьор. И даже возеше деца - баба с внучета“, коментират експертите.
„Максималната разрешена скорост на магистрала е 140км/ч, а минималната препоръчителна скорост за леките автомобили е 100 км/ч. Защото камионите се движат с 90 км/ч и по този начин няма да възпрепятстват леките автомобили и да принуждават водачите на тежкотоварните да ги изпреварват. Поради тази причина наистина е препоръчително на магистрала в дясната лента да се движите с поне 100км/ч“, казва Диана Русинова.
„Ето, този кара с 90 км/ч даже и по-малко, защото камиона му бяга. Това са изключително опасни шофьори, все пак това е автомагистрален път, ако искате да си карате бавно, има Подбалкански път, където може преспокойно да си карате с ниска скорост и няма да пречите на никого“, посочва Иван Влъчков.
Опита зад волана и добрата реакция се оказват ключови, за да бъдат избегнати инциденти.
„Най-голям риск са новите шофьори, които не знаят как да реагират. Например, ако излезе пред тях някой камион, новия водач на автомобила не може да реагира, защото той например се движи със 150 км/ч, а камиона му излиза в последния момент с 90км/ч. Може да не спре веднага, да се паникьоса и да допусне грешка“, казва Иван Влъчков.
Освен в движение, можем да бъдем опасни и когато сме паркирали. На автомагистралите - аварийните ленти често не се използват по предназначение.
„Аварийната лента е лента, която ние използваме само с конкретна нужда, не за да я използваме за тоалетна, не за да си почиваме, спираме само когато има настъпила авария, докато изчакаме да дойде пътна помощ или докато можем сами да я отстраним. Припомням на всички, че е задължително да си облечем светлоотразителна жилетка и да поставим на триъгълник на поне 50 метра“, казва Диана Русинова.
Само ден преди нашата проверка, експертите попадат на изключително рискова ситуация на автомагистрала „Тракия“.
„Както аз си карам, е там горе в дясно ми изскача един бус, спрян в лявата лента и човека си сложил някакво прожекторче и си стои по къс ръкав и си чака ей тук на мантинелата и дори не беше подал сигнал на 112 или към полиция, на някой, за да му помогне. Съответно първата ми работа беше да сляза, да облека жилетката и да се обадя на 112, да изтичам и да му кажа и той да си облече жилетката, да не стои така на магистралата, да си извади триъгълника, който задължително трябва да има – а той нямал, в Европа може и със светлина вече, но в България не може и след това тичах надолу по магистралата, за да започна да показвам на останалите участници в движението, че трябва да намалят“, разказва Диана Русинова.
„Малките нарушения несъмнено могат да доведат до голямо нарушение, по-голяма част от тези нарушения, които се случиха с нас, ние ги избегнахме, защото да кажем - аз съм опитен шофьор. Но вие видяхте един по-неопитен, по-неориентиран шофьор - на качване на автомагистрала „Тракия“ каква сериозна предпоставка за пътен инцидент направи и ако се засекат двама по-неопитни и един по-разсеян говорещ по телефона това прави гаранция за настъпване на ПТП“, коментира още тя.
Така неспазването на правилата освен проблеми с трафика, често може да предизвика и тежки инциденти.