Бюджетът на Столична община за 2020 г. ще бъде 1,7 млрд. лв. Сумата е с 80 млн. лв. повече от бюджета за тази година.
Проектът предвижда най-замърсяващите коли да плащат повече. На автомобилите с най-нисък екостандарт, но и с най-малка мощност, се предвижда данъкът да скочи с между 3 и 10 лв.
За най-масовите, увеличението е между 7 и 40 лв., а за най-мощните данъкът ще е с 26 лв. повече. Промените ще влязат в сила от 1 януари, ако бъдат одобрени от общинските съветници.
За „Тази сутрин” председателят на Постоянната комисия по финанси и бюджет в Столичния общински съвет и член на ГЕРБ Георги Геогиев обясни, че мярката за вдигането на данъци за МПС е непопулярна, но крайно наложителна.
По думите му основна причина за увеличението е желанието на общината да подобри качеството на атмосферния въздух. Той обясни, че има два критерия, които ще се следват – какъв екостандарт поддържа даден автомобил и неговата мощност.
„В София данъците не са вдигани през последните 10 г. Няма нито една мярка, която сама по себе си да реши проблемите в града. Парите от по-високите данъци ще се върнат при гражданите под формата на инвестиции – ще бъдат вложени средства в градския транспорт. Това е рестриктивна и едновременно поощрителна мярка”, заяви Георгиев.
Той подчерта, че през последните 10 години събираемостта в Столична община се е повишила с 252 млн. лв., което е знак, че администрацията работи, но лимитът вече е изчерпан.
Зад подобна позиция застана и Карлос Контрера от ВМРО. Той беше категоричен, че данъчната политика е един от инструментите за промяна на начина, по който живеем.
Според него ако общината поддържа ниски данъци, особено за старите автомобили, стимулира активен трафик в София.
„Ако продължим да държим данъците за някои автомобили например 30 лв. годишно, няма как да се преборим със задръстванията, нито да популяризираме градския транспорт”, допълни Контрера.
Общинският съветник обясни, че тепърва започва разговорът за увеличението на данъците, като темата ще бъде обсъдена и в дебата за столичния бюджет. Контрера отрече, че допълнителните средства, които ще влязат в общината, ще са без ефект.
По думите му в капиталовата програма са предвидени значителни увеличение за вътрешнокварталните проекти.
Калоян Паргов от БСП се обяви против увеличението на данъците за МПС. Според него то е добре маскирано с претенциите за по-чист въздух. Също така подчерта, че увеличение на данъци не е било заложено в програмата на Йорданка Фандъкова.
„Фискално наказваме най-уязвимата част от населението, която няма да слезе от автомобила. В столичния бюджет няма излишък, а има планирани неразходвани средства”, подчерта той.
Паргов е на мнение, че в бюджета на града има дефицит, който добре се скрива счетоводно. Освен това обясни, че повечето пари от данъци ще отидат за попълването на бюджета за догодина.
„От 1 януари 2020 г. софиянци да се подготвят за фискална сурвачка”, коментира Паргов.
Методи Лалов от „Демократична България” постави въпроса дали гражданите могат да се доверят на управлението, след като то многократно е доказало, че е негодно да управлява средствата им.
По думите му парите, които ще влязат в столичната хазна няма да имат нито екологичен ефект, нито имуществен ефект.
Той беше категоричен, че Столична община и кметът обявяват увеличението в последния момент, за да се избегне дебат.
„Това е най-лесният начин общината да си осигури средства, тъй като тези данъци са лесни за администриране”, подчерта Лалов.
Юристът обясни, че мярката е ненужно натоварване на гражданите без реален ефект.