От месец август влиза тол системата в България. Транспортните фирми обаче се притесняват, че с въвеждането й разходите им ще скочат драстично.

„Въвеждането на тол системата е реформа, а във всяка реформа има промени. Очакваме повишение на тол таксите в зависимост от структурата на тарифите за различните типове пътни превозни средства между 3 и 6%. Това увеличение, преизчислено през цените на потребителските стоки и транспортните услуги, ние визираме едно увеличение между 0,6 до 2% на реалните, крайни цени на някои от стоките”, обясни в „Тази сутрин” проф. Олег Асенов, началник на „Национално тол управление”.

„Презентацията на въвеждането на тол системата ни показа колко е сбъркана икономическата логика. Ако към момента нафтата е 2 лева, все едно след 16 август тя да стане 4,50 лева, което ще се отрази на крайния потребител”, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на превозвачите.

Олег Асенов контрира, че събеседникът му изчислява таксите като абсолютно число, а не в контекста на образуването на стоките. Той каза, че тарифата, която е представена, е най-консервативният модел и е съобразена с други държави, но не е механично пренесена, защото всяка страна си има специфична инфраструктура от гледна точка на формирането на разходите и приходната част.

„Тази тарифа стимулира онези превозвачи, които използват относително по-малки и екологично ефективни транспортни средства. За тях тарифата е под 10 ст.“, обясни още Асенов.

Йордан Арабаджиев обаче не се съгласи и заяви, че в Полша и Германия таксите са по-евтини от българските. Олег Асенов уточни, че най-скъпите транспортни разходи, които ще се отразят, са за продуктите с ниска цена и голям обем.

Според него винетната система осигурява само пътуване на време и не е справедлив модел, защото този, който руши пътя, не плаща за това. Асенов съобщи, че от следващата година ще бъдат осигурени допълнителни средства за поддръжка на пътя не по-малко от 500 млн. лв. от тол системата.