В навечерието на новата учебна година в условия на пандемия училища се подготвят за присъственото обучение. В някои това се случва с предвидени устройства за измерване на температура и класни стаи навън, в други обаче липсват медицински лица.

В ямболското село Роза подготовката за първия учебен ден е на финала. Лекарският кабинет в училище "Паисий Хилендарски" ще се превърне в изолационна стая с табела  "Място за запознаване и победа над вирусите".

„На практика това се превръща в едно място, което може да се използва и ще има време да бъде дезинфекцирано ако се наложи и карантинирано", каза Мария Костадинова, директор на ОУ "Паисий Хилендарски".

В Зимница учат 130 деца от четири села. Директорката на основното училище "Св. св.Кирил и Методий" отказа да застане пред камерата ни. Семействата на учениците обаче не крият притесненията си:

Снимка: bTV
"Ами сами не може всеки ден да се вземат такива работи - маски,всеки ден дезинфектанти, за всеки ден това не може един родител да го направи и ти с минимална заплата, и то ако работи само един човек“, споделя Събка Асенова, баба на първокласник.

На сградата на училището в елховското село Бояново няма име. Как тече подготовката за първия учебен ден не разбрахме, защото директорката отказа среща с екипа ни.

Снимка: bTV
В шуменското село Мадара учат около 50 деца. Част от тях са в слети паралелки.

„Въпреки това колегите полагат максимални усилия за така добри резултати“, заяви Магдалена Божанова – директор ОУ "Панайот Волов" – с. Мадара.

В малкото училище няма медицинско лице, но е подготвена стая за изолиране на деца при нужда.

В малкото училище и бюджетът е малък, което не позволява да бъде осигурена топла вода за всички мивки. На този етап обаче родителите остават спокойни.

„Децата с нетърпение чакат и мен това не ме притеснява, с коронавируса, мисля, че има добри мерки в училище и се надявам всичко да мине добре за тях“, споделя Розалина Райчева – майка.

В едно от най-големите градски училища в Шумен са готови и за уроци на открито.

„Това е иновативна паралелка, всяко едно дете си има персонално тъч скрийн устройство, с което работи във всеки един учебен час“, обясни Свилена Димитрова - учител в СУ "Йоан Екзарх Български" – Шумен.
 

Снимка: bTV
Влизаме и в най-голямото училище в страната, столичното 18-то "Уилям Гладстон". В него учат над 2400 деца.

На входа на училището има специално терминално устройство с лицево разпознаване, което ще измерва температурата на всеки ученик.

Преподавателите са обучени да работят на дигитални дъски, през които ще има директна връзка с децата в дистанционна форма на обучение.

„Поръчали сме и една специална техника, с микрофони, които ще изолират околния шум и кристално ясно да чуват какво се случва в класната стая. Да чуват гласа на учителя“, каза Ралица Кирилова – учител.

Снимка: bTV

В училището има медицински кабинет и дежурна сестра.

През два часа трябвада се подменят маските. Но децата трябва да идват на училище с маски. Ако някое дете няма маска, тогава ние ще му дадем, казаха оттам.

Часовете ще започват по различно време. Организират се и изнесени класни стаи на открито. Притесненията обаче остават за ситуациите, в които ще има съмнения за COVID-19.

“Трябва детето да бъде поставено на място в което да не бъде стресирано особено за малките деца, да се взимат адекватни мерки”,обясни Вили Стойчева - директор на 18 СУ "Уилям Гладстон".

В 120-то основно училище са предприели мерки за разделяне на потока в коридорите. Предвидено е и помещение за изолация на децата, което е в приземните етажи на сградата и е с малка квадратура. Възможностите са ограничени - обяснява директорът.

„Не мога да кажа, но около 7 квадратни метра ( е стаята – б.р.). Ще има медицинско лице при децата, няма да са сами“, обясни директорът на училището.

Снимка: bTV
За по-опитните преподаватели истинските пробойни се отварят при дистанционната форма на обучение и по-точно при изпитването на децата. 

„Виждам, но не мога да го докажа, как на ученик му се подсказва. Майка, баща или някой друг и аз трябва да му напиша 6-ца. Това е най-слабият момент“, смята Михаела Илиева – учител.

Конкретни въпроси към образователното министерство поставиха родители и ресурсни учители:

„МОН ще осигури ли устройства, които ще гарантират достъп на децата при преминаване на обучение в електронна среда?“, попита Цвета Брестничка - Асоциация „Родители“.

„Планира ли МОН специални инструкции как да организират тези пространства, където децата да бъдат отделяни. Защото в момента виждаме абсурдни примери с кабини, които не са пригодни за никакви деца, камо ли деца със СОП“, смята Калоян Дамянов - Асоциация на ресурсните учители.