В навечерието на новата учебна година в условия на пандемия училища се подготвят за присъственото обучение. В някои това се случва с предвидени устройства за измерване на температура и класни стаи навън, в други обаче липсват медицински лица.
В ямболското село Роза подготовката за първия учебен ден е на финала. Лекарският кабинет в училище "Паисий Хилендарски" ще се превърне в изолационна стая с табела "Място за запознаване и победа над вирусите".
„На практика това се превръща в едно място, което може да се използва и ще има време да бъде дезинфекцирано ако се наложи и карантинирано", каза Мария Костадинова, директор на ОУ "Паисий Хилендарски".
В Зимница учат 130 деца от четири села. Директорката на основното училище "Св. св.Кирил и Методий" отказа да застане пред камерата ни. Семействата на учениците обаче не крият притесненията си:
На сградата на училището в елховското село Бояново няма име. Как тече подготовката за първия учебен ден не разбрахме, защото директорката отказа среща с екипа ни.
В шуменското село Мадара учат около 50 деца. Част от тях са в слети паралелки.
„Въпреки това колегите полагат максимални усилия за така добри резултати“, заяви Магдалена Божанова – директор ОУ "Панайот Волов" – с. Мадара.
В малкото училище няма медицинско лице, но е подготвена стая за изолиране на деца при нужда.
В малкото училище и бюджетът е малък, което не позволява да бъде осигурена топла вода за всички мивки. На този етап обаче родителите остават спокойни.
„Децата с нетърпение чакат и мен това не ме притеснява, с коронавируса, мисля, че има добри мерки в училище и се надявам всичко да мине добре за тях“, споделя Розалина Райчева – майка.
В едно от най-големите градски училища в Шумен са готови и за уроци на открито.
„Това е иновативна паралелка, всяко едно дете си има персонално тъч скрийн устройство, с което работи във всеки един учебен час“, обясни Свилена Димитрова - учител в СУ "Йоан Екзарх Български" – Шумен.
На входа на училището има специално терминално устройство с лицево разпознаване, което ще измерва температурата на всеки ученик.
Преподавателите са обучени да работят на дигитални дъски, през които ще има директна връзка с децата в дистанционна форма на обучение.
„Поръчали сме и една специална техника, с микрофони, които ще изолират околния шум и кристално ясно да чуват какво се случва в класната стая. Да чуват гласа на учителя“, каза Ралица Кирилова – учител.
В училището има медицински кабинет и дежурна сестра.
През два часа трябвада се подменят маските. Но децата трябва да идват на училище с маски. Ако някое дете няма маска, тогава ние ще му дадем, казаха оттам.
Часовете ще започват по различно време. Организират се и изнесени класни стаи на открито. Притесненията обаче остават за ситуациите, в които ще има съмнения за COVID-19.
“Трябва детето да бъде поставено на място в което да не бъде стресирано особено за малките деца, да се взимат адекватни мерки”,обясни Вили Стойчева - директор на 18 СУ "Уилям Гладстон".
В 120-то основно училище са предприели мерки за разделяне на потока в коридорите. Предвидено е и помещение за изолация на децата, което е в приземните етажи на сградата и е с малка квадратура. Възможностите са ограничени - обяснява директорът.
„Не мога да кажа, но около 7 квадратни метра ( е стаята – б.р.). Ще има медицинско лице при децата, няма да са сами“, обясни директорът на училището.
„Виждам, но не мога да го докажа, как на ученик му се подсказва. Майка, баща или някой друг и аз трябва да му напиша 6-ца. Това е най-слабият момент“, смята Михаела Илиева – учител.
Конкретни въпроси към образователното министерство поставиха родители и ресурсни учители:
„МОН ще осигури ли устройства, които ще гарантират достъп на децата при преминаване на обучение в електронна среда?“, попита Цвета Брестничка - Асоциация „Родители“.
„Планира ли МОН специални инструкции как да организират тези пространства, където децата да бъдат отделяни. Защото в момента виждаме абсурдни примери с кабини, които не са пригодни за никакви деца, камо ли деца със СОП“, смята Калоян Дамянов - Асоциация на ресурсните учители.