София и ред големи градове в България ще бъдат блокирани от поредния протест в транспортния бранш. Ако преди дни по улиците бяха камиони и автобуси на фирми, които са против закон да създава Българска автомобилна камара, която да контролира бранша, сега недоволството си ще изрази другата страна в спора – тези, които искат новата структура.
Премиерът Бойко Борисов поиска изтегляне на законопроекта, докато превозвачите се разберат за компромисен вариант. Засега обаче двата лагера предимно мерят сили в реториката и автопарка, който могат да ангажират за акциите си.
Какви са исканията на днешния протест? „Да се спазва Конституцията на тази страна. След като един закон е внесен от голяма група депутати е нормално той да бъде обществено обсъден и на база на аргументите да бъде приет, отхвърлен и променен – а не чрез уличен натиск и манипулативно поднасяне на информация на премиера”, каза пред камерата на bTV Христо Христов от КРИБ.
Работодателската организация подкрепя създаването на камара.
Днес протестът ще започне след 10 ч., като в София камиони и автобуси ще бъдат на „Цариградско шосе” и в района на храм-паметника „Свети Александър Невски”.
Чий е спорният законопроект?
„Беше внесен един законопроект в НС, като нашите колеги от автобусния бранш, една част от тях, осъществиха безпрецедентен натиск върху законодателната власт този законопроект да бъде изтеглен”, посочи в студиото на „Тази сутрин” Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
Според него в законопроекта наистина има спорни текстове, но мястото на дебата е в парламента.
Председателят на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта Магдалена Милтенова го репликира, като посочи, че на заседание на парламентарната комисия по транспорт именно представители на протестиращите днес са признали, че те са написали законопроекта, който сега ще защитават на улицата – твърдение, което Арабаджиев категорично отрече.
Милтенова посочи, че камарата ще контролира целия бранш, като собственият й контролен съвет е едва от четирима души плюс министъра на транспорта, който обаче е само със съвещателен глас. Освен това той ще издава лицензи само по предложение на новата структура.
„Има европейски правила, които браншът изпълнява. Ние, вместо да извършим реформите, които трябва да се извършат в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, се опитваме да ги прехвърлим в една частна структура”, подчерта Милтенова.
Арабаджиев посочи, че възможен вариант е членството в камарата да стане доброволно. Според него обаче без закон, който да регламентира отношенията между бранша и държавата, превозвачите може просто да се обединят в поредната организация, която не може да защити интересите им.