Възможно е да се даде шанс за втори изпит на матурата за зрелостниците, ако те искат да поправят една от оценките си. Новата оценка обаче няма да бъде вписвана в дипломите им, а в отделен документ, който да се приема за кандидатстване в университет.

Това обясни пред bTV Емилия Лазарова, зам.-министър на образованието.

„Допълнителен шанс ще има и за седмокласниците – прави се обаче по-сериозно обмисляне кога и как това да се случи това. Ще се опитаме още през новата учебна година това да стане“, посочи още тя.

“От Министерството на образованието и науката предлагаме промени в учебните програми, промени в начина на оценяване – оттам започва концептуалната промяна на образованието. Не става въпрос за изработване на цялостна концепция и визия на промяна, такава ще има до края на ноември, но става въпрос за облекчаване на учебната промяна от излишна терминология, понятия, стария понятия ще бъдат заменени с нови. Ще се въведе по-силно използване на междупредметни връзки, които води до разместване на учебен материал в различните класове. Нека не отъждествяваме облекчаване с олекотяване“, коментира Лазарова.

Лазарова даде пример, че работата с мащаб, например, в часовете по география, се предлага да бъде преместена от пети в седми клас. В географията промените са най-много.

„Невинаги са необходими нови учебници при тези промени. В началния етап промените не са толкова големи, отпадат по няколко понятията, учителите ще се справят съвсем добре. Същото се отнася и за прогимназиалния етап и за първи гимназиален, където за първи път се прави такъв преглед. Нови учебници няма да се печат заради тези промени“, категорична беше Лазарова.

Изместването на „Под игото“ на Иван Вазов от десети в девети клас е заради прекалено много произведения, които са заложени при по-големите ученици.

„Така се освобождава и малко повече време за малко повече задълбоченост. В 10-и клас има и национално външно оценяване. Даваме им време и очакваме и по-високи резултати“, посочи Лазарова.

Освен в програмите промени се предвиждат и в оценяването.

“Предполагам и че ще постъпят и много предложения, становища, с които ние ще се съобразим. Идеята е учениците да имат повече време вкъщи, за да могат да правят изследователски задачи, да имат повече време за екипно изпълнение, за проектни дейности. Добре е учителите да дават задачи с по-интегрален характер”, коментира Емилия Лазарова.

„Вървим към практиката – към изследването и оценяването на уменията, а не ползване на модела на индивидуалното изпитване с възпроизвеждане на знания“, каза още тя.