„Резултатите от оценяването от 7. и 10. клас показват необходимост от много сериозни промени в средното образование. Не бива да упрекваме поколението от ученици, а правилата, които постоянно нарушаваме. Ученикът е в училище, за да учи. Той не е там, за да му е интересно и развлекателно. Ученето е един невероятен труд, който се повтаря все ден в продължение на 12 години“.

Това коментира пред bTV Диян Стаматов – директор на 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов" и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България.

“Правилата се нарушават на всяка крачка – от компромиса да напишем по-висока оценка, към ситуацията да направим по-лесно контролно, от опцията, когато родител дойде и тропне с крак, за да каже, че оценката трябва да е по-висока. Накрая резултатът е такъв“, обясни Стаматов.

„В момента екипът на проф. Цоков има невероятната възможност и уникалния шанс през следващите 45 дни да направи това, което догодина по това време, ще можем да наречем „успех“. Не го ли направи, догодина ще видим същата тъжна картинка“, смята още той.

Според Диян Стаматов трябва да се променят датите за всички изпити. Единствено и само държавните зрелостни изпити са си на мястото. Всичко останало е някъде разпръснато и създава хаос в образователния процес. Той смята още, че трябва да се променят и критериите за оценяване.

„От 15 май досега учебен процес почти няма. От началото на седми клас учениците, освен да учат за изпит, почти нищо друго не се прави“, отбеляза още той.

„Втората промяна, която трябва да се направи, е да се смени самият формат на изпита, за да няма продажби на отговори. За да не се случи това, е необходима малка дигитализационна промяна. Самите изпити трябва ли да бъдат само по български език и по математика? Според мен трябва да обхващат цялата палитра от образователни дейности, които в момента се учат“, заяви Стаматов.

„Ако не се направят необходимите промени, и догодина ще водим същия разговор. Министрите на образованието в Министерския съвет стоят най-далече от министър-председателя и най-близо до вход-изход. Проблемите на образованието не се заключават в мярка. Мярката е, когато вече има пожар. Трябва да се намери министър, който да се справи с положението с учебниците и тяхното печатане, с учебното съдържание и с куп други неща, за които един министър няма така власт", коментира бившият министър на образованието проф. Тодор Танев.

"Трябва да има промени и в закона. Докато държавата стои отпред на образованието – дава задачите и бумащината на учителите, и отзад. Във Финландия, която непрекъснато е давана за пример, държавата е само накрая“, посочи още той.