В състава на новото служебно правителство сменени министри са само трима. Липсата на Кирил Петков и Асен Василев предизвика въпроси дали те ще направят преход към политиката и как ще се случи това.
„От гледна точка на изборната технология и на правния законодателен процес безусловно трябва да се използва регистрация на готови партии. Аз лично очаквам да се формират няколко електорално незначителни, но символни структури. Говоря за регистрирана партии, въз основа на които да се направи коалиция и тя да бъде с ново наименование и нови лица. Ако ще се прави това, не е обявен проекта. Ние само гадаем, защото не са в състава. На мен не ми е ясен какъв е проектът като ориентация, като политика, като програма, като стратегия. Той е емоционален, безусловно. Едно е да трупаш рейтинг, когато си служебен министър. Съвсем друго е да влезеш на реалната конкуренция на политическия пазар“ коментира политологът Росен Карадимов в „Тази сутрин“.
Сценариите за евентуалното влизане в политиката на бившите служебни министри са няколко, според социолога Добромир Живков.
„Ние наистина сме в ситуация да гадаем. Имаме уникално стечение на обстоятелствата. Хора, които са били в реалната политиката и там придобиват своята разпознаваемост, след това създадат политическа сила. Това е обърната призма - в повечето случаи първоначално се влиза в политиката със заявка и на доверие, преди да си направил каквото и да било. Очаквам посоката, която видяхме в действията на тези двамата министри, да бъде продължена", коментира той.
„Кампанията е важна, но това, което първо трябва да видим, е кои лица, освен двамата бивши министри, ще застанат зад тази формация. Когато това се прави набързо, в листите понякога могат да попаднат случайни хора или опредени лобита и групи по интереси. Това е най-големият риск. Безспорно става дума за емоционален вот, но тогава може да се получат големи изненади. Затова аз не изключвам при тези трети парламентарни избори в рамките на година да има и трети различен победител“, смята политологът Милен Любенов.
Според Карадимов са възможни взаимодействия между новата формация и служебния кабинет, но до момента те не са били в реалната политика и не са видели на терен политическата конкуренция.
„Видели сме ги на терена на едно по-различно управленско поведение и едни определени акценти, но зад тях не стои програма и дългосрочна стратегия, защото служебното правителство няма такива функции. Ако такава връзка има и някои подпомага тази програма, само защото са били свързани, няма да е добре, защото много ще се натрупат. Служебен кабинет ще готви президентските избори, а той е назначен от президента. Ако служебен кабинет започне да подпомага по някакъв проектокабинет, това не би било добре“, допълни още той.
Според него промяната в България трябва да дойде на базата на консенсус на системните партии с визия за управление.