Три хипотези има за аварията в третия лъч на софийското метро, която затвори движението между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър".
Първата е за извънредно покачване нивата на подземните води. Това се нарича воден подем. Той оказва силен натиск върху плочата на релсовия път. В резултат на натиска бетонът, вероятно с дебелина 1 метър, по пътя се е напукал и това е повдигнало релсите. При тази хипотеза това не е човешка грешка, а извънредно въздействие на подпочвените води.
Втората хипотезата е за влошени физикомеханични свойства на почвата под тунела на метрото. На практика това означава буквално втечняване на пясъците. Така стените на тунела потъват, а средата - там където са релсите, се издига.
Третата хипотеза е свързана с човешка грешка, а именно - проблем с конструкцията. В този случай горните две хипотези не са взети предвид или от проектанта или от изпълнителя на софийското метро.
„Очакваме с интерес днес да научим за всички обследвания, които са направени през последната седмица. Това, което се случи, е тежък прецедент с един обект от критичната инфраструктурата. Ако сравним изграждането на метрото на подобни участъци, които са били доста по-тежки като например на бул. „Патриарх Евтимий“, там подводните води са доста повече и очевидно са вложени повече усилия, за да се предотвратят подобни инциденти“, заяви общинският съветник от БСП Калоян Паргов в „Тази сутрин“.
Паргов отбеляза, че е много важно да се разбере чия е отговорността за случилото се и аварията да бъде отстранена бързо. Общинският съветник подчерта, че БСП е поискала провеждането на днешното заседание на комисията по транспорт към общината и то ще може да бъде проследено онлайн.
„Отговорност може да се търси, когато се изяснят всички факти“, заяви председателят на общинската комисия по транспорт към СОС Карлос Контрера, който отбеляза, че на извънредното заседание ще бъдат обсъдени всички въпроси за това какво се е случило и какви са причините.
Според него има съвпадение на комплекс от събития като повишаване на водния хоризонт, както и повдигане на релсата, което трябва да се изясни защо се е случило. Когато се разберат всички факти, ще стане ясно дали става въпрос за пропуск при проектирането, или причината е извънредната обстановка.
„На този етап не мисля, че е коректно да се правят спекулации“, каза Контрера, който отбеляза, че високите подпочвени води в София са предизвикателство при изграждането на метрото.
"Трябва да погледнем от добрата страна на нещата. Тази авария е показала, че всички системи на „Метрополитен“ работят и затова няма пострадали", каза общинският съветник Християн Петров от ГЕРБ.
Той отбеляза, че договорът е направен по един от най-добрите международни стандарти и това гарантира, че всичко по възстановяване на трасето ще бъде за сметка на фирмата изпълнител.