За нова измама с обяви за дърва за огрев предупреждават от полицията. Схемата действа в социалните мрежи, където фалшиви потребители предлагат отопление на ниски цени при предварително заплащане.
Преди дни жена поръчва дърва за отопление на къщата си по интернет. Изкушила се от ниската цена. Крием нейната самоличност по нейно настояване.
„Аз му писах на въпросния човек и той ме пита колко ще желая – 10 кубика. Той ми обясни, че от цялата сума 50% се плаща предварително“, разказва потърпевшата.
Още на следващия ден жената изпраща пари. Дърва обаче не получава. Оказва се това не е единственият измамен след публикация за евтини дърва, уточняват от полицията. Първите сигнали за злоупотреба получили още в края на октомври.
Екипът на bTV опита да се свърже с мнимия търговец, предлагащ евтини дърва. Никой обаче не отговори на номера.
"Наблюдаваме доста опростена схема на измама. Публикуват се обяви в онлайн платформи и социалните мрежи за продажба на дърва или пелети на изгодна цена. Уловката е, че се иска капаро и след като купувачът го преведе, мнимият продавач си прекъсва контакта", обясни Златка Падинкова от сектор „Измами“ на ГДНП в „Тази сутрин“.
От полицията обаче в много от случаите успяват да разкрият не само „финансовите мулета“, които трябва да получат парите от капарото, но и организаторите на схемите, каза Падинкова.
Последните арести са били извършени на 5 ноември в Русенска област, но тези измамници не действат на географски принцип само в един регион, отбеляза служителката на ГДНП.
НПК предоставя възможност на потърпевшите да си върнат парите, загубени при измамата, а в много случаи още на етап досъдебно производство арестуваните предлагат да възстановят тези суми, каза Падинкова.
Друга нова схема сред телефонните измамници е да се представят за банкови служители и да карат нищо подозиращите жертви да изтеглят приложения за банкиране и да разкриват данни за своите сметки, след което да ги източват.
Падинкова напомни, че никой банков служител няма да ни пита за данните на нашите дебитни и кредитни карти.
„Ако се свържат с Вас по телефона и се представят за служител на Вашата банка, прекъснете разговора и се свържете с банката по официалния ѝ телефон“, посъветва Падинкова.