Два влака у нас с общо 200 пътници в тях се разминаха за секунди с челен сблъсък на гара „Караджалово“. От съобщението на БДЖ става ясно, че причината за опасното разминаване е човешка грешка.
Железопътният експерт Людмил Иванов обясни в "Тази сутрин", че специална европейска система в мотрисата и на релсите би елиминирала човешкият фактор напълно.
„Ако локомотивът разполагаше със система ЕRTMS, то преминаването на червен сигнал е невъзможно. Това е система за управление на влаковото движение, която е общоевропейска и унифицирана. Тя се състои от две части. Едната е на локомотива, а другата се намира на железния път и около него, като на локомотива в случая е нямало сензор“, обясни експертът по цифровизация и управление в жп транспорта.
Иванов добави, че сензорите не може да са само на релсите. „Локомотивите не разполагат с тях и в момента има един единствен от държавните железници, който има подобна системата и е напълно функционална или поне така твърдят от НКЖИ. Става дума за линията между Септември и Пловдив и от района на Пловдив до Свиленград. Тя е ниво едно, предвидено е изграждането по направлението на технологията от ниво 2. По самата линия, на която на косъм да се случи трагедия, се твърди, че функционира системата със сензорите, но няма сигнал. Ние имаме бализи и всичко поставено на пътната линия, но нямам оборудван локомотив“, уточни експертът.
„Ако всички бе наред, системата щеше да предвиди това нещо и влакът щеше да спре преди червения сигнала. Но в момента е намесен човешкият“, каза Иванов.
Предвидено е да се закупят 108 подобни сензори за локомотиви, като за момента са заявени 64 от БДЖ, останалите са частни превозвачи или другия - Държавен товарни превози. Те ще бъдат финансирани по националния план за възстановяване устойчивост, като стойността на цялостно на проекта е около 126 милиона.
Засега у нас няма забрана по модернизираните отсечки да се движат влакове без пасваща система. По план устройствата трябва да са налични до 2026 г.