Два влака у нас с общо 200 пътници в тях се разминаха за секунди с челен сблъсък помежду си на гара „Караджалово". bTV разполага с видео от случилото се.

Случаят е от четвъртък, но от БДЖ съобщиха официално за него едва вчера след запитване от страна на bTV.

От съобщението на железниците става ясно, че причината за опасното разминаване е човешка грешка. Хора от професионалната общност у нас обаче алармират, че случилото се е резултат и от неправилния подход на държавата в железопътния сектор.

Часът е 9:44 на 19 октомври. Влакът от София за Бургас преминава на червено. От другата страна, без да спира, се движи мотрисата от Димитровград за Пловдив. Двете машини карат бавно и затова успяват да се разминат - за секунди.

Последствията от инцидента са само закъсненията на влаковете, минаващи през гарата.

От гарата в Караджалово отказаха да коментират инцидента. Пътниците, които ползват жп спирката, не са чули за инцидента. 

„Това не е приятно можело е да доведе до жертви“, обяснява Ема Карачоджукова.

Участъкът от Пловдив до Свиленград е оборудван с Единната европейска система за управление на железопътното движение. Функцията ѝ е да предотвратява грешки, причинени от човека. За да е ефективна обаче, е необходимо и влаковете да бъдат оборудвани с тази система. А у нас машините, които превозват пътници, нямат такава. Включително и влакът, разминал се с преминалата на червено композиция.

„Той автоматично ще спре или просто няма да му позволи да потегли. Локомотивите не са оборудвани, следователно жп е  оборудван с такава система, но те не могат да си кореспондират. Това е като имате телефон, но нямате обхват“, обяснява Людмил Иванов, експерт по цифровизация и управление в жп транспорта.

В момента у нас няма забрана по модернизираните отсечки да се движат влакове без пасваща система. По план устройствата трябва да са налични до 2026 г.