Ремонт-модернизация на 15 вагона за близо 27 милиона лева – такава обществена поръчка са възложили Българските държавни железници малко преди назначаването на служебното правителство.

Марин Николов разказва за избора и цената на т.нар. вагон „Сокол“. Това е първият от 15-те стари вагона на БДЖ, постъпил за ремонт в частния завод в Дряново. Работата по него до завършен вид ще ни струва близо 1,8 милиона лева.

Изпълнителят на поръчката, един от няколкото заводи за ремонт на вагони у нас, е избран без конкурс с други кандидати. БДЖ обяснява избора с това, че някога, докато е бил държавен, заводът е произвел тези вагони и държи интелектуално право върху модела им.

В същото време служители и синдикалисти на железниците се съмняват в поръчката и цената й.

„Защо са пуснати тези вагони, без да има някакво състезание, за да имаме конкурентна цена - едното е следствие на другото? Казват, те притежават изключителните права върху тези вагони B74, B84, които са дряновски. Само че, връщайки се в историята назад, знаем, че тези заводи са приватизирани“, коментира Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ.

От БДЖ твърдят, че законът за обществени поръчки е спазен.

„Патент в момента не мога да кажа дали има, но според мен няма, но определена интелектуална собственост има. Каквото изисква законът, ние сме го предоставили“, казва Григори Григоров, председател на борда на директорите на БДЖ.

За bTV от фирмата изпълнител казаха, че нямат патент върху вагоните, но проектите за моделите са наследени от фирмата като актив.

„Още през 2017 г. към отчетите за 2016 и 2017 г. ние вече сме предприели действия и тези активи са дигитализирани. Това са техническите паспорти на вагонен завод Дряново“, обяснява Валери Димитров, който е изпълнителен директор на фирмата.

От принципала на БДЖ - Министерството на транспорта и съобщенията проверяват сделката. ЖП синдикалистът Петър Бунев се съмнява в цената на ремонта.

„Ние сме имали цени, които са били 500 000 лв. на вагон, после стигаме 800 000, които е нормално във времето да скочат“, казва той.

Бунев допълва, че допълнително ще се слагат вакуумни тоалетни, чиято цена за бройка е 50 000 лв.

„1,8 млн. ми се струва прекалено висока цена и при липса на конкурс води до някакви съмнения“, казва той.

За сравнение, самите възложители от БДЖ са били готови да купят нов вагон за 1,9 млн. лв. - цена, подобна на тази за сегашния ремонт. Такива са пазарните им проучвания отпреди две години в обществена поръчка за доставка на 40 нови вагона.

„Новият е около 1,9 млн., а вагонът тук, модернизацията му е 1,8 млн. В края на 2019 г. влязоха в сила някакви нови нормативни уредби и всъщност ние не получихме никакви предложения за участие в тази процедура, тъй като всичките участници, които бяхме поканили в тази процедура обявиха цени от порядъка на 1,9 млн. евро за вагон“, обяснява Григоров от БДЖ.

В публичните данни на сайта на БДЖ такива оферти не виждаме. В друга обществена поръчка обаче БДЖ е платило общо 76 700 000 лв. за ремонт на 40 вагона - или почти двойно по-малко от сега – 950 000 лв. за бройка.

 „Най-голямата разлика е, че това са вагони, които се движат на 130 км в час. Изграждаме, практически, чисто нови вагони, които да са с възможности да вдигат скорост до 160 км в час“, казва Григоров.

При цитирания по-евтин ремонт обаче заданието също предвижда вагоните да се движат със 160 км в час, сочи техническата спецификация към договора му. Вагоните вървят със 130 км в час, но заради невъзможност на жп линиите ни за по-бързи влакове, твърдят запознати с жп ремонтите източници на bTV.

От фирмата изброяват още причини за оскъпяването.

„Вагонът ще е с шумоизоллации, топлоизолации, видеонаблюдение, информация на седалките, дали е седнал човек – информация, захранване, нови електротабла, нова спирачна система, което е производство от 2021 г. Вагонът „Сокол“ е с климатизация, той ще бъде буквално с климатроник“, обяснява Димитров от фирмата.

Според критиците смяна на повечето изброени елементи е имало и при досегашните ремонти за вагони.

Докато трае стартиралата проверка, от фирмата продължават ремонта с предплатени в аванс 6 милиона лева и ни уверяват, че наесен очакваната модернизация ще създаде невиждан у нас луксозен продукт.