Изключително голям проблем при превозите е граничният пункт, който се преминава, защото там се губи много време и това нарушава режима на работа на всеки един шофьор. Това каза в предаването „Тази сутрин” Милена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи у нас.

По думите ѝ много е важно да се види престоят на граничния пункт на автобуса, за да се установи дали пътуването е организирано като нощен преход.

„Най-вероятно колегите са тръгнали сутринта рано от Истанбул, но имайте предвид, че „Капитан Андреево” е изключително тежка за преминаване граница, тоест там може да са имали и 5 часа престой на граничния пункт, което води до там, че вече имаме нощен преход. Пътувайки до Одрин, за там ползваме по двама шофьори задължително, въпреки че са 350 км, защото престоят на граничния пункт е убийствен”, отбеляза Милтенова.

Тя добави, че само преди три седмици е пътувала и са стояли пет часа на граничния пункт и то на българската граница.

По думите ѝ може да се направи проверка в колко часа е тръгнал автобусът от Истанбул и какъв е бил престоят на граничния пункт от единия до другия пункт.

Тя поясни, че няма специфични изисквания за организацията в зависимост от това дали преходът е нощен, или дневен.

„Изискването е да има двама шофьори задължително, има дестинации, на които се налага шофьорите да бъдат трима в зависимост от километрите, но тук в случая говорим за двама шофьори. В един такъв пробег работният ден на шофьорите, когато са на двойна езда, както се нарича на нашия език, това е 21 часа пробег. Максимално допустимото време за шофиране на един шофьор е между 9 и 10 часа. Почивката на всеки 4,5 часа е 45 минути, тя може да бъде разделена на две почивки – едната 15 минути, втората задължително е 30-минутна. Когато сложим времето за шофиране и времето за почивки, това е времето, в което те могат да шофират”, допълни експертът.

Милтенова уточни, че задължително се правят медицински прегледи на водачите, но те включват измерване на кръвно налягане, температура на водача, общо състояние, адекватност, проба за алкохол, която няма отношение със здравословното състояние в случая.

Това нещо се прави преди започване на пътуването и това нещо е направено преди те да тръгнат от Република Северна Македония, отбеляза  тя.

В събота и неделя имахме изключително много сигнали за това, че на границата автобуси са стояли по 18 часа, допълни експертът.

На въпроса спестяват ли работодателите от втори шофьор Милтенова отговори, че имат изключителен проблем с шофьорите.

„В момента има недостиг на шофьори в цяла Европа, не само в България. По-скоро, ако някъде има случаи, в които пътува един шофьор, което не е практика, пак казвам, това може би са някакви изключения, защото много важно е да знаят хората, че ние носим огромна отговорност за човешкия живот и то е видно от вчерашната ситуация. (…) Огромната част от нашите колеги превозвачи подхождат изключително отговорно към този вид превози и осигуряват двама шофьори. Ако някъде има инцидентни случаи, то по-скоро ситуацията е от липсата на шофьори, а не от това, че ще спестите едни 100 лв. командировка”.

Автобусът следва да е оборудван със съответните чукчета, които са позиционирани между всеки два прозореца, така че при една такава ситуация да могат хората да ги ползват. Трябва още да има два пожарогасителя, които обикновено стоят на вратите, за да могат хората да ги ползват, допълни Милена Милтенова.

"Задължително при шофьора също поставяме пожарогасител, защото той е човекът, който всъщност е отговорен за тези хора и той трябва да положи тези усилия. В случая обаче, за съжаление, шофьорът явно не е бил в състояние заради това, че е настъпила смъртта му".

Шофьорите са обучени да реагират при такива ситуации, каза експертът и допълни, че всяка една врата може да бъде отворена принудително чрез механизми, които са монтирани над вратите, дори да изгори системата.

„Но в ситуация, в която хората са изпаднали в паника, защото наистина според мен основният фактор за това, че тези хора не са успели да излязат и да реагират своевременно, от една страна е паниката, от друга страна – ние не знаем колко бързо е лумнал пожарът”.

Дизеловото гориво не може да предизвика взрив, ако е имало запалително вещество или гръмне гума, може да се чуе гръм, както казват хората, че са чули.