Форма на дискриминация така определи новите стандарти за лентите, които ще се борят за най-престижната кино награда Оскар в категорията „Най-добър филм“ кинокритикът Благой Иванов в студиото на „Тази сутрин“.
„Ако аз разбера, че само защото съм част от някакво малцинство, съм част от нечии проект заради квота, това ще ме обиди много повече, от това ако не ме вземат на кастинг“, допълни той.
Филмовите продукции ще трябва да отговарят на поне две от четири нови критерия. Сред които участието на поне един главен актьор или раздаването на 30% от второстепенните роли на актьори от слабопредставена етнически или расови групи. Например, сюжетните линии може да са за жени, цветнокожи, хора с увреждания и представители на ЛГБТ общността.
Целта е да се осигури по-голямо многообразие във филмовите екипи както пред, така и зад обектива. Изискванията на Американската академия по филмови изкуства и наука влизат в сила от 2024 г.
Според Иванов новите критерии всъщност официализират вече актуална практика. Затова и неговата критика е насочена към формата на задължителност и факта, че правилата не могат да бъдат избегнати. „Това може да доведе до някакво компрометиране, до компромиси в произведението.“
„Проблемите са два. Първият е, че ти трябва да избереш тема или екип пред камерата, който по някакъв начин да бъде съобразен с темата за малцинствата. Ако искаш да направиш нещо съвсем различно, ще трябва да направиш компромис с идеята си. Втория проблем е свързан с екипа, с който работиш. Голяма част от тези режисьори работят 20-30 години с един и същи екип“, коментира експертът.
Промените са в отговор на зачестилите през последните години критики че Академията отличава основно филми с бели актьори и мъже. „Каузата на либералите е прекрасна кауза. Проблемът е начина, по който тя се комуникира. За да пребориш предразсъдъка, трябва да си отворен към дискусии. Тези хора не са отворени към дискусия“, заяви Иванов.
„Иронията е, че вместо да направи хората по-толерантни, ще ги направи по-лицемерни. (…) Според мен основният критерии е дали си талантлив. Това е единственият критерии, който може да бъде обект на предразсъдък – имаш ли талант или нямаш“, допълва кинокритикът.