Един от проблемите във Варна, който не може да бъде решен години наред, е движението на автомобили в северната част на Морската градина, извън историческото ѝ ядро.
В момента се прави поредния опит да бъде въведена забрана.
Инициативата идва след тежък инцидент през лятото, при който 5-годишно дете загина, след като беше блъснато от автомобил на паркинг в парка.
Инцидентът предизвика масово недоволство и протести. За пореден път беше повдигната темата за колите в северната част на морската градина.
Под обществения натиск беше инициирана нова процедура, която да спре движението на автомобилите – чрез промяна на генералния план за организация на движението. Забраната трябва официално да влезе в сила тези дни, като в нея има изключения.
Това е втори опит на настоящата администрация да спре движението на автомобили в парка. Първата кметска заповед преди няколко години падна в съда.
„Много забрани падат в съда, защото не са подадени както трябва. Не са направени точно, както трябва и съответно има вратички, които им позволява да падат в съда”, коментира Милена Пехливанова, екоактивист.
Сега най-актуалният въпрос е дали забраната отново ще бъде отменена. Тя вече беше атакувана в съда с единични жалби от физически лица, които бяха отхвърлени. От Сдружението на собствениците тепърва ще решават дали да си търсят правата.
„Ние не сме обжалвали, защото все така чакаме окончателно решение на въпроса. Към момента бих го нарекъл половинчато. Убеден съм, че ако вървим по пътя на добрата воля, можем да намерим решение не чрез съда”, заяви Кирил Киров, председател на Сдружението на собствениците.
Като половинчато решение на проблема го определиха и екоактивистите. Според Кръстьо Кръстев, който от години се бори за пълна забрана за коли в морската градина, е нужен план за управление, стопанисване, ползване и финансиране на парка с конкретни стъпки.
„Трябва цялостна ревизия на строежите в Морската градина. Втора стъпка – трябва да се провери начинът им на ползване и статута им какъв е към момента. Трета стъпка, това, което е установено за незаконно, има такива, да бъде съборено веднага. Да се проучат възможностите за усвояване на територията за обществени цели, защото към момента голяма част от нея е усвоена за частни цели, макар по документи – да се води обществено обслужваща”, каза Кръстьо Кръстев, сдружение „Варна диша”.
На този фон на входовете на Морската градина вече са поставени забранителни знаци, а служители на общинска полиция връщат желаещите да влязат с автомобил в парка.