Възобновяват разследването за смъртта на пилота Валентин Терзиев. Той загина през лятото на 2021 година в морето край Шабла по време на нощно учение. Решението за подновяване на разследването е на Военно-апелативния съд.

„Искам да поздравя Военно-апелативния съд. Въпреки процесуалните нарушения на нас не ни беше даден шанс да обжалваме това постановление за прекратяване на разследването от прокуратурата. Решението на съда е правилно. Въпреки много събрани факти не са разследвани всички обстоятелства“, обясни пред bTV Димитрина Попова, съпруга на Валентин Терзиев.

„Има много факти и обстоятелства, които изобщо не са разследвани. Едно от тях е подготовката на пилота. Те изобщо нямат полети. Често съм си мислела, че със сина ми имам повече полети“, добави тя.

По първоначалното разследване обвинения за смъртта на Терзиев бяха повдигнати на полк. Методи Орлов, който отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението, както и на полк. Юрий Луканов – заместник-началник на Щаба на ВВС по операциите. И двамата бяха обвинени за причиняване на смърт при немарливо изпълнение на занятие. През есента на миналата година обаче прокуратурата свали обвиненията от двамата и прекрати разследването, а след това Военният съд в Сливен отмени постановлението, което прокуратурата протестира.

„Отговорните лица са много, но са с по-високи постове от привлечените като обвиняеми. Има и политическа намеса, за да се прикрие истината и лицата. Нередностите са много в хода на цялата подготовка и изпълнение на задачата. Вината се прехвърля върху пилота. Неоспорим факт от разчетената черна кутия е, че пилотът няма нито една допусната грешка по време на целия полет. Нито една. В постановлението си прокурорът и в хода на разследването достигат до „загуба на пространствена ориентация“ - разсеял се е, гледайки мишената. Пилотът е изпълнил всичко по задание и е излязъл от атака точно в секундата, в която е трябвало да излезе. Не виждам как при загуба на пространствена ориентация можеш да изпълниш упражнението. С оглед „загуба на пространствена ориентация“ имат предвид, че пилотът не се е съобразил, че самолетът се намира в снижение – това няма как да стане“, посочи Попова.

„Верен е изводът, че постановлението за прекратяване на наказателното производство не предоставя в достатъчна степен анализ на всички факти и доказателства, поради което се явява именно необоснован, а крайният извод за прекратяване – неправилен и преждевременен“, се казва в окончателното определение на съда, пише Лекс.

Определението на Военно-апелативния съд е от 08.03.2024 г. и можете да го откриете ТУК.