Хроничният недостиг на кадри по морето става все по-голям и обхваща всички позиции – от обслужващ персонал до администратори и рецепционисти. По темата работи Лора Стаматис.

Хотел в „Слънчев бряг“ отваря след три дни. Целият наличен персонал е ангажиран в подготовката за посрещането на първите туристи.

"Трудностите са в самото начало да разберат основите на камериерството и какво точно се изисква от самите тях. Но мисля, че много бързо самите жени проявяват интерес и бързо свикват с работата", коментира Ирина Манолова - старша камериерка.
 
Сред опитните камериерки е Стефка Йорданова - на 71 години, работи нощни смени.

"Аз през деня съм свободна, вечер от 17:00 до 01:00 часа и ако ме събудят, ако дойдат и не е приготвено, аз идвам и оправям всичко“, казва тя и посочва, че е много доволна от заплащането си.

Липсват обаче работници в кухнята. От над 200 души персонал в хотела, поне 100 са необходими за ресторантите на комплекса.

"Тази година се надяваме, че ще получим една група от Узбекистан, също така работим с хора от Турция. И от Непал очакваме също една група от хора, които така или иначе за нас ще бъдат изненада. Нямаме представа с какви хора точно ще работим. Една голяма част от персонала, който ние обучаваме, всъщност констатираме накрая, че сме вложили някакви усилия напразно. От тях много малък процент възприемат това, което на нас ни е необходимо като краен резултат”, казва главният готвач в хотела Невена Сустова.

Закъсняват и разрешителните за работа.

"Документи на служители от трети страни са входирани в началото на годината. Излязоха ни разрешителните за работа и сега получихме от Външно министерство, че могат служителите да отидат да си получат визите - на 24 ноември тази година. А, за съжаление, на 24 ноември нашият летен сезон е приключил. Конкретно, в случая става въпрос за служители от Непал", казва Александър Александров, генерален мениджър на хотел.

Той посочва, че служителите в България търсят целогодишна заетост.

"Много е трудно при този къс сезон да се направи печеливш бизнес модел, който да е атрактивен и за сезонните работници, а същевременно ние да можем да предоставяме добър продукт на атрактивна цена. Ще се справим, както сме се справяли винаги - на мускули и с компромиси. За съжаление обаче компромисите са за сметка на продукта", посочва Теодор Пастармаджиев от Съюза на собствениците в Слънчев бряг.
 
Едно от решенията е държавата да инвестира в повече професионални училища и повече практически обучения в средното образование.

“Физически няма хора. Със сигурност сезонът ще завърши с недостиг на работна ръка. Едно от най-бързите решения е внос на кадри. Най-вероятно Агенцията по заетостта ще издаде около 10 000 разрешителни за работа и ние отново ще бъдем далеч от тези 27 000 кадри, които се търсят само по Южното Черноморие“. Това коментира в „Тази сутрин“ Георги Първанов, експерт по човешки ресурси, член на УС на Българската конфедерация по заетостта.

Според него посолствата ни извън България не са подготвени за обема на търсене. Предходните години ситуациите са били сходни, а ако не се вземат мерки, ще бъде същото и за зимния сезон, и за следващия летен сезон.

„Вносът на хора е едното решение, дългосрочното е връщането на българите от чужбина. Имаше отлив на кадри по време на COVID-19 и една част от тях отидоха в други индустрии“, коментира Георги Първанов.

„Трябва да се вземат мерки от страна на държавата превантивно, а не да чакаме да излезе тази дупка отново зимата“, посочи още той.

По думите му заплатите в сектора са претърпели сериозен ръст, има и допълнителни придобивки.

„Има позиции, които се конкурират с държави като Гърция, Малта, Испания“, заяви Първанов.

Очакванията са сезонът да бъде като миналата година и дори по-добър.

Георги Първанов предупреди за измами в WhatsApp с изключително атрактивни предложения за работа, при които се изиква банкова сметка, заплащане на такса или кликване на линкове. Той призова да бъдем вниманителни и да сме наясно, че добрите предложения на работа идват по имейл и с реални срещи.  

Какво още коментира експертът - чуйте във видеото.