Контролът и законодателството са сред основните причини за пътните инциденти у нас. Около тази теза се обединиха пътните експерти Иван Савов, Диана Русинова и Иво Танев.
Те откроиха като друг проблем обучението на водачите, както и корупцията в процеса на придобиване на право на управление на автомобил.
"Отказът да се тества за алкохол може да се индикира като сигнал, че водачът иска нещо да скрие. Санкцията трябва да бъде завишена, тъй като в момента служителите на МВР са безсилни", коментира криминалистът Иван Савов.
„Законодателството не е лошо. Проблемът е, че не се спазва, има много вратички и възможности за корупция. Въпросът е не е дали наказанията са тежки, а извършителите да знаят, че ще бъдат наказани“, допълни той.
„Аз съм карал на писта мотоциклет с 240 км/час. Усещането е, че нямаш контрол. Спирайки, краката ми трепереха. Същността на проблема е, че държавата не прави нищо. Опитаха да карат шофьорите да си плащат глобите като не им подновяват свидетелствата за управление, но това отпада в съда. Не се направи вдигане на застраховките за водачите, които нарушават правилата“, добави Савов.
Преди да имаме права имаме задължения. Едно от тях е, че не трябва да сядаме зад волана след употреба на алкохол. Тестването е една слабост, върху която активно трябва да се работи, посочи Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Според нея Народните събрание не са предприели законодателни действия.
„Законът за движение по пътищата е морално остарял, който е на 30 години, а тенденциите на пътя в Европа са съвсем различни“, подчерта Русинова.
Според Иво Танев, един от основателите на Института за пътна безопасност, на пътните рецидивисти трябва да се налагат най-тежките санкции.
Проблемът е, че сред полицаите има такива, които са толерантни. Не взимат мерки срещу пътни рецидивисти. Има много полицаи, които не са такива, но има и липса на морал сред други, обясни Танев.
Той допълни, че полицаите трябва да се движат с цивилни коли по пътищата, за да следят за опасни водачи.