„Най-вероятно става дума за човешка грешка. Този участък е на централно диспечерско управление. Не се управлява от съседните гари, а директно от диспечерите. Влакът на товарни превози е заел междугарието без да се съобрази, че срещу него идва влак на частната компания, най-вероятно или диспечерът е дал разрешение, или локомотивната бригада е предприела това нещо“, каза главният редактор на сп. „Транспортал“ Михаил Рангелов в „Тази сутрин“.
Машинист и служител на БДЖ загинаха при тежка влакова катастрофа край София вчера. Други шестима пострадаха, двама от тях са в тежко състояние.
Два товарни влака се сблъскаха челно, движейки се в един и същи коловоз. Единият е електрически, другият дизелов. Вследствие на удара – единият влак избухва в пламъци.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
На място отиват екипи на полицията, пожарната и спешната помощ. Тепърва експертизата ще покаже кой е допуснал грешката влаковете да се движат в един и същи коловоз.
Според Михаил Рангелов при всички положения става дума за грубо нарушение на правилниците, което не е новост в последно време в системата. Той обясни, че скоростта не е била голяма, но дори и при по-малка фаталният изход е възможен.
„В самото междугарие в едната част разрешената скорост е 40 км/ч, а в другата 60 км/ч. Скоростта при сблъсъка не е била висока, но при толкова тежки композиции дори при 20 км/ч може да бъде фатално. Искам да изкажа съболезнования на семействата на загиналите колеги, но смятам, че загиналият машинист до последно се е опитвал да намали скоростта и да предотврати инцидента“, каза още той.
Според Рангелов такъв случай е би могло да бъде предотвратен чрез спиране на влака от централата.
„Има няколко системи за сигурност, които не са сработили. Последната система е диспечер да изключи напрежението в контактната мрежа и по този начин да спре влаковете, но в случая това е станало много бързо и не е имало време да реагират. Наистина не се научава от медиите, че има такива инциденти, но там причините са много по-дълбоки, а не са в железничарите“, обясни експертът.
Заради инцидента транспортният министър Красимира Стоянова поиска оставките на ресорния заместник–министър Бисер Минчев, както и на директорите на НКЖИ и БДЖ – Товарни превози. Малко след това премиерът Димитър Главчев освободи Минчев от поста му. По думите на Михаил Рангелов поисканите оставки няма да решат проблемите с инцидентите в БДЖ.
„Проблемите са много по-дълбоки и на много по-високо ниво. Става въпрос за тотално недофинансиране на системата, което води до ниски заплати и демотивация на персонала. Най-подготвените кадри отиват в частни компании. Когато хората са демотивирани, това намалява и сигурността. Виновните за тези инциденти са на първо място политиците, които от поне 20 години неглижират жп транспорта.
В България има страхотни специалисти в жп транспорта, железничарите ги е грижа, но призовавам политиците да се вземат в ръце и да помогнат на железниците. Качете политиците на един влак да минат през Искърското дефиле, със сигурност след това ще разберат защо жп транспортът трябва да се развива“, посочи експертът.
По думите му едни от най-добре платените хора в системата взимат около 2000-2200 лв. заплата. За сравнение, хората които отговарят за сигурността като дежурните ръководители на гарите например взимат около 1250 лв.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK