Голямата трансформация в света на автомобилите е въпрос на време. Двигателите с вътрешно горене – дизеловите и бензиновите ще бъдат заменени с електрически, а промяната включва предсрочното пенсиониране и на хибридните коли.

Срокът, който ЕС си поставя към този момент, е 14 години, което означава, че към 2035 г. производството на подобни автомобили трябва да се промени.

Според Портала за отворени данни на МВР по-големият процент от колите у нас са дизелови – 1 319 751, което е с 200 000 повече от бензиновите такива.

Експертът по управление на околоната среда Боян Рашев заяви, че употребата на автомобили с двигатели с вътрешно горене у нас обаче няма как да спре в поставения от Европейския съюз срок.

„България не може да ги премахне изцяло, защото те са вече продадени и са на пътя. Дали производството им може да спре към 2035 г. зависи от това какви нови технологии ще има в света на електромобилите, защото с наличните това няма как да стане“, каза той.

Меглена Антонова от "Грийнпийс" смята, че проблемът със замърсяването от колите, особено в големите градове, е много по-сериозен и поради това трябва да се вземат генерални решения.

"В следващите няколко десетилетия 2/3 от населението ще живее в градовете, така че е необходимо да намерим инфраструктура, която изцяло да премахне автомобилите от града и те да бъдат използвани само при нужда“, категорична е тя.

Рашев твърди, че проблемът с високата употреба на дизелови автомобили у нас е пряко свързана с ниските доходи на българина.

"В Западна Европа много рязко решиха, че дизеловите автомобили трябва да се махнат, затова те идват при нас на много ниски цени и затова ги купуваме", заяви експертът.

Повече вижте във видеото.