„Очаква ни вяла, апатична и беззъба предизборна кампания. Причината е, че обществената енергия и внимание са изчерпаеми ресурси, а нашите политици ги използваха до нулата през последните години“. Това каза в предаването „Тази сутрин“ пиар експертът Пепи Димитрова за предстоящите избори "2 в 1".

По думите ѝ политическите централи у нас ще се концентрират повече в организацията на изборния процес, отколкото в създаването и отправянето на добри политически послания.

Проф. Любомир Стойков, експерт по имидж и политическа комуникация, обясни как ще подходят формациите за изборите на европейските избори.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Техният комуникационен и стратегически фокус на политическата комуникация пада върху две основни цели. От една страна, да бъдат мобилизирани и отново включени в изборния процес тези, които са се отказали да гласуват, които вече нямат вяра и мотивация да се явят на изборите. А от друга – това са тези, които за пръв път ще гласуват, тоест новото поколение“, каза проф. Стойков.

„Най-големият проблем, който виждаме през последните години в предизборните кампании у нас обаче, е тази пропаст, която стои между думите и това, което наистина значат те. Изморихме се да превеждаме политиците – от български език на български език. Да обясняваме какво искат да кажат и в какъв контекст са го казали. Те уж говорят простичко, но посланията им не достигат до хората“, каза от своя страна доц. Владислав Миланов, езиковед и преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

„Една от тенденциите е речевата агресия. Това изследваме и със студентите ми. Само от последните 3-4 месеца имаме материал за поне две дисертации. Когато направим научно изследване, ние очертаваме тази езикова безпомощност. Политиците ни превърнаха говоренето в професия. Очакват някой да им подготви речта, да им напише думите и тогава чуваме думи, които може да са подредени добре, но с нулева съдържателност“, каза още доц. Миланов.

Според проф. Любомир Стойков пък речта на политиците по време на предизборни кампании не е ключова за достигането до хората.

„Сега е времето на политеймънт. Времето, в което младите хора трябва да бъдат привлечени да гласуват. Живеем в по-различно време. Думите остават все по на заден план – основното е визуалната култура и визуалната комуникация. Тук не става дума само за дрескод, само за езика на тялото, на жестове и вербална комуникация, а за цялостно визуално възприятие“, обясни проф. Стойков.

Въпреки това при воденето на политически дебати проф. Стойков и доц. Миланов са единни за работещите модели.

„Последните изследвания показват, че един от критериите за надеждността на кандидата по време на политически дебати е неговото коректно, интелигентно и категорично отношение към опонента", каза проф. Любомир Стойков.

Доц. Владислав Миланов обясни, че според него най-важно е умението да се води смислен диалог, политиците да се вслушват в речта събеседника си и да не натоварват със собственото си присъствие. Също съветва и как можем да разпознаем бедната речева култура на някой политик.

„Политикът с беден речник се скрива зад готовите формули, зад клишетата. Тогава започваме да слушаме как всичко е приоритет, каква е визията, а в същото време хората виждат, че това всъщност не е приоритет и визия няма. Виждат разминаването между това, което са чули в студията, и това което виждат на практика“, обясни доц. Миланов.