„Очаква ни вяла, апатична и беззъба предизборна кампания. Причината е, че обществената енергия и внимание са изчерпаеми ресурси, а нашите политици ги използваха до нулата през последните години“. Това каза в предаването „Тази сутрин“ пиар експертът Пепи Димитрова за предстоящите избори "2 в 1".
По думите ѝ политическите централи у нас ще се концентрират повече в организацията на изборния процес, отколкото в създаването и отправянето на добри политически послания.
Проф. Любомир Стойков, експерт по имидж и политическа комуникация, обясни как ще подходят формациите за изборите на европейските избори.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„Техният комуникационен и стратегически фокус на политическата комуникация пада върху две основни цели. От една страна, да бъдат мобилизирани и отново включени в изборния процес тези, които са се отказали да гласуват, които вече нямат вяра и мотивация да се явят на изборите. А от друга – това са тези, които за пръв път ще гласуват, тоест новото поколение“, каза проф. Стойков.
„Най-големият проблем, който виждаме през последните години в предизборните кампании у нас обаче, е тази пропаст, която стои между думите и това, което наистина значат те. Изморихме се да превеждаме политиците – от български език на български език. Да обясняваме какво искат да кажат и в какъв контекст са го казали. Те уж говорят простичко, но посланията им не достигат до хората“, каза от своя страна доц. Владислав Миланов, езиковед и преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
„Една от тенденциите е речевата агресия. Това изследваме и със студентите ми. Само от последните 3-4 месеца имаме материал за поне две дисертации. Когато направим научно изследване, ние очертаваме тази езикова безпомощност. Политиците ни превърнаха говоренето в професия. Очакват някой да им подготви речта, да им напише думите и тогава чуваме думи, които може да са подредени добре, но с нулева съдържателност“, каза още доц. Миланов.
Според проф. Любомир Стойков пък речта на политиците по време на предизборни кампании не е ключова за достигането до хората.
„Сега е времето на политеймънт. Времето, в което младите хора трябва да бъдат привлечени да гласуват. Живеем в по-различно време. Думите остават все по на заден план – основното е визуалната култура и визуалната комуникация. Тук не става дума само за дрескод, само за езика на тялото, на жестове и вербална комуникация, а за цялостно визуално възприятие“, обясни проф. Стойков.
Въпреки това при воденето на политически дебати проф. Стойков и доц. Миланов са единни за работещите модели.
„Последните изследвания показват, че един от критериите за надеждността на кандидата по време на политически дебати е неговото коректно, интелигентно и категорично отношение към опонента", каза проф. Любомир Стойков.
Доц. Владислав Миланов обясни, че според него най-важно е умението да се води смислен диалог, политиците да се вслушват в речта събеседника си и да не натоварват със собственото си присъствие. Също съветва и как можем да разпознаем бедната речева култура на някой политик.
„Политикът с беден речник се скрива зад готовите формули, зад клишетата. Тогава започваме да слушаме как всичко е приоритет, каква е визията, а в същото време хората виждат, че това всъщност не е приоритет и визия няма. Виждат разминаването между това, което са чули в студията, и това което виждат на практика“, обясни доц. Миланов.