На предстоящия президентски и парламентарен вот се очаква избирателната активност да е по-висока от тази на изборите през юли.
Това соча данните от последното проучване, финансирано и реализирано съвместно от bTV и „Маркет линкес“.
Избирателна активност
„Очакваме малко по-висока мобилизация за гласуване и от гледна точка на това, че ще имаме уникално явление в нашата демократична история – гласуване „2 в 1“. Очакваме това да повлияе в позитивна посока на избирателната активност. Има и един контрааргумент – усещането, че за президентските избори към настоящия момент липсват алтернативни кандидатури на тази на Румен Радев. Малко изглеждат предизвестени като резултат тези президентски избори. Това може да има известен обратен ефект“, коментира Добромир Живков от „Маркет линкс“.
Удовлетвореност от развитието на страната
При този показател има ръст през юни-юли, но спад през август. По думите на социолога това се дължи на факта, че втори парламента тази година не успя да излъчи редовно правителство, което да поеме управлението.
Мобилизация на партийния електорат
По този показател ГЕРБ води в момента.
„Те се мобилизират чрез противопоставяне на президента и на служебното правителство и новите партии в последните два парламента. До момента ГЕРБ изглеждат мобилизирани на пределна степен, вероятно няма да може да покачи този резултат“, коментира социологът.
Той уточни, че „Демократична България“ (ДБ) също са с много висок процент на мобилизация, но изненадващо има разколебаване сред избирателите на БСП и ДПС.
„Продължаваме промяната“ (ПП) като една нова формация на политическата в този момента да има ниска мобилизация. Същите нива отчитахме за „Има такъв народ“ (ИТН) преди април, но видяхме после висока степен на мобилизация“, уточни Живков.
Електоралните нагласи
Два месеца преди изборите нагласите сочат като категоричен победител ГЕРБ.
„Но влизането на политическата формация на Петков и Василев в политическия живот има потенциал да размести пластовете. Те се появяват директно с резултат 10-11%, което им отрежда четвърта позиция“, подчерта социологът от „Маркет линкс“.
БСП е но втора позиция, но разликите с ИТН, ДБ и ПП са разлики в рамките на статистическите отклонения.
„При ДПС ресурсът е установен – техният електорат не скача и не пада под определени партии. ПП успява да отнеме електорат от всички останали, особено от ИТН, от ДБ и ИБГНИ. Също и такива, които не са гласували на миналите избори“, каза още Живков.
Малко под границата под 4% засега остават „Изправи се БГ! Ние идваме!“ и „Възраждане“.
Проучването е финансирано и реализирано съвместно от bTV и „Маркет линкес“, проведено сред 1076 лица над 18 г. в страната в периода 14–20 септември по методите на пряко-лично интервю и онлайн анкета.