Ново предложение на Министерството на образованието предизвика реакции в образователните среди. Идеята на ведомството е специални екипи да посещават ученици, които отсъстват без уважителна причина от час.
За „Тази сутрин” директорът на ОУ „Неофит Рилски" в Самоков Мариана Солунска обясни, че през изминалата учебна година, екипът на институцията е обикалял 2 пъти месечно ромската махала на града. Като причина директорката изтъкна отсъствието на 100% ученици от уязвими групи. По думите ѝ обходите са дали резултат, тъй като са успели да върнат децата в клас.
Експертът обясни, че има случаи на ученици, които отсъстват поради социални проблеми – липса на средства и облекло, а в някои семейства от малцинствата учениците се налага да работят или гледат по-малки братя и сестри.
Солунска подчерта, че добри резултати дават т.нар образователни медиатори, които помагат при случаи с отсъстващи по неуважителни причини ученици.
По думите на директорката МОН отпуска 30 млн. лв. към училища с ученици от уязвими групи. От тези средства училището в Самоков получава 180 хил. лв., а учителите, които правят обходи, получават бонус към заплатите си именно от тези пари.
Заместник-директорът на ОУ „Тодор Каблешков" в София Галина Тимова също определи работата на образователните медиатори като успешна и посочи, че те са добър пример за справяне с отсъстващите ученици.
Преподавателите са на мнение, че мобилните връзки в днешно време са изключително предимство, тъй като може да се установи контакт с ученика или родителя в рамките на деня.
Зам.-директорката обясни, че всекидневни и моментални посещения не са най-добрият ход, който МОН може да предложи. В случай, че се наложат такива обходи, то, Тимова смята, че те трябва да се извършват от медиаторите, които да служат като мост между семействата и институцията.
В петиция против проекта се включиха над 5 хил. учители. Организаторът на петицията Мария Николова също призова за използването на медиатори, които не са от учителските среди, а познават спецификите на определен етнос.
От министерството контрират идеята, като посочиха, че работата на учителя не е само с учебниците, а и с учениците.
Предстои обществено обсъждане по темата.