Голяма част от компаниите се обявяват против използването на социалните мрежи от служителите по време на работа. Притеснението им е за губене на ценно работно време.
Не липсват и други заплахи – за технологичната сигурност и загубата на контрол върху корпоративния обмен на информация. В същото време тенденцията за присъствие в социалните мрежи се засилва непрекъснато.
В анкета на страницата на „Тази сутрин” във „Фейсбук” ви попитахме: „Позволено ли ви е да ползвате социални мрежи по време на работа?”
69% от гласувалите са отговорили положително, а 31% казват, че нямат достъп до тях.
Според изследване на КНСБ 75% от мъжете и 83% от жените използват „Фейсбук”.
87% от хората се свързват с помощта на „Фейсбук” в работно време.
Между 13 и 15 ч. пък сме най-активни в социалните мрежи, сочи още изследването на КНСБ.
Могат ли да ни уволнят заради публикация във „Фейсбук”?
„В България няма никакво юридическо основание работодателите да наказват по какъвто и да е начин заради „Фейсбук”. Използват се обаче зависимостите между работник и работодател, който използва механизмите на трудовото законодателство”, коментира Тодор Капитанов, национален секретар на КНСБ.
Най-популярната социална мрежа у нас е „Фейсбук”. 87% от ползващите интернет са именно там.
През работното време споделяме предимно снимки, видеа и дискредитиращи материали, показва изследването.
Случва се и да се конфронтираме с колеги, да се споделят конфиденциални търговски тайни, както и да се наруши интелектуалната собственост.
Оказва се, че повечето хора се страхуват да ползват социални мрежи по време на работа и да коментират служебните си взаимоотношения. Има фирми, които официално са забранили контактите в интернет по време на работа.
Д-р Светослав Тодоров е неврохирург и води курсове по първа помощ. Той създава група в социалните мрежи за лекари и пациенти, в която споделя клип на афектирани от болницата, в която работи.
"Направиха ми забележка, че не е редно да се споделя по този начин нещо, което уронва нашия престиж. Естествено си взех бележка и промених нещата, но моята идея беше съвсем различна. Аз го споделих не, за да насаждам негативното отношение", разказа д-р Тодоров.
От болницата коментираха за bTV, че има решение на ръководството да не се коментира случая, а докторът редовно използва социалните мрежи да се консултира и с колеги лекари, и си развива групата.
"Реално тогава я създадох с тази цел - по-добрата комуникация, да обясним на хората какъв е редът на прием в спешно отделение, в неотложните кабинети. Тогава го бях споделил и тогава възникна този проблем", поясни д-р Тодоров.
В много фирми има въведени ограничения, като дори са блокирани социалните мрежи на служебните компютри. Ограниченията за коментари в социалните мрежи зависят от естеството на работа или от самия работодател.
„Това е публично пространство, щом като всеки може да има достъп до него. Това означава, че ти искаш някой друг да го види”, на мнение е Ася Иванова, консултант „Човешки ресурси”.
Тя не се съгласи с твърдението на Тодор Капитанов, че работодателите нямат правно основание да уволняват заради социалните мрежи.
„Всеки случай е индивидуален. В дадена фирма, ако има съображения за сигурност, се блокират съответните социални мрежи. Не мисля, че това е масова практика. Понякога има основателни причини, за да се направи и то обикновено не предизвика сърдене у работниците. Друг е въпросът, че когато не представлява заплаха, е добре хората да бъдат оставяни от време на време да се разтоварват по този начин”, коментира Теодор Дечев от Асоциация на индустриалния капитал в България.
„Ако във вътрешния правилник на фирмата изрично е забранено да се огласява дадена информация и работникът се е подписал, че ще го спазва, вероятно той подлежи на някаква санкция”, допълни Дечев.
„Някои западноевропейски фирми са направили свои политики за поведение на работещите в социалните мрежи. Там се регулират взаимоотношенията между работник и работодател. Това са по-скоро препоръки, отколкото ангажименти”, обясни Тодор Капитанов от КНСБ.
Той препоръча всяка една фирма да договори със своите служители определени правила за поведение в социалните мрежи.
"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.