Как се извършва контролът върху яйцата и месото за великденската трапеза, за какво трябва да обърнем внимание и как да следим за качеството на продуктите, които ще сложим на масата? Всяка година се питаме за това в навечерието на празника. Важно е обаче и колко пари даваме за очаквано качествения продукт.
Според Държавна комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) цената на едро на оранжерийните домати е рекордьор по увеличаване на цената.
Скокът на годишна база е над 54% и в момента 1 кг. е на стойност 3,27 лв. При вносните домати обаче има спад в цената и 1 кг. е на стойност около 2 лв. Картофите значително поевтиняват - в момента можем да купим 1 кг. за 0,62 лв. При лимоните спадът в цената на едро е над 40%, а цената за 1 кг. е 1,79 лв.
Освен промяна в паричната стойност на плодове и зеленчуци, такава се усеща и при основните продукти, които присъстват на великденската ни трапеза.
През последните 12 месеца брашното, сиренето и олиото са поскъпнали, яйцата и свинското месо са поевтинели.
Цената на яйцата на едро е 0,19 лв, а на дребно стига до над 0,30 лв. Според председателят на ДКСБТ Владимир Иванов съществената разлика се получава, защото търговията на едро показва пулса на взаимодействие на отделните видове храни, а при търговията на дребно вече се наблюдава конкретен търговски обект, логистика, разходи за пласмент и разходи за работни заплати.
„Няма напомпване на цената, просто имаме по-лоши търговски практики, които водят до по-високи равнища. При търговията на дребно имаме свръхнатоварване с пазарни играчи и цената остава единственият фактор, който може да реши проблема“, допълни експертът.
Според него поскъпването на оранжерийния домат се дължи на това, че у нас не се отглеждат достатъчно домати и в момента се набляга на свръхпроизводство на краставици.
„Козунакът ще е на абсолютно същата цена, олиото пък ще бъде по-скъпо заради лошата реколта през 2020 г.“, обясни Иванов.
Според данните цените на агнешкото месо в големите вериги са по-ниски в сравнение с цените в по-малките търговски обекти.
„Това е абсолютно логично, защото големите търговски обекти имат доста по-добра логистика и пласменти тактики“, добави експертът.