България е на първо място по стоки менте в Европейския съюз. Най-подведени като потребители се чувстват българите – 19% смятат, че купуват фалшиви продукти, показва доклад на Службата на ЕС за интелектуална собственост.

Един на всеки 10 европейци казва, че е бил подведен да купи фалшиви стоки. След нас са Румъния и Унгария. За сравнение в Швеция и Дания потребителите са доста по-внимателни, когато пазаруват.

В изследването са обхванати стоки от всички сектори – козметика, играчки, вино и напитки, електроника, облекло и дори пестициди.

Подправените продукти са 6,8% от вноса в Европа, а стойността им се равнява на 121 млрд. евро.

На митническите пунктове хващаме големи количества стоки, които са фалшификат, обяви в рубриката „Чети етикета“ Гергана Чешмеджиева, главен експерт в Агенция „Митници“. Най-често – на границата ни с Турция.

За 2020 г. са заловени около 2 млн. артикула на стоки менте и почти цялото количество е унищожено.

 

Най-често тези стоки идват от Турция, Обединените арабски емирства, Хонконг и Китай. Това е тенденция от години наред, уточни Чешмеджиева.

Най-често фалшификатите са дрехи, обувки и детски стоки. При детските стоки става въпрос основно за дрехи и играчки, но има и конфискувани близалки, не заради съдържанието на продукта обаче, а заради картинките.

В 50% от случаите стоките са били предназначени за вътрешния ни пазар, а другите са преминавали транзит – за страни от ЕС или за трети страни.

Имаме сигнали за такива стоки, стигнали до потребителите, но не са преобладаваща част от жалбите, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Според него е важен и въпросът доколко българския потребител е склонен с ясно съзнание да си купи стока менте.

Той предупреди, че тези стоки носят и риск за здравето, като най-опасни са фалшификатите на козметика и на хранителни добавки. Маргаритов напомни, че един от начините да се определи дали една стока е менте е цената – тя обикновено е много по-ниска от тази на оригинала.

Председателят на КЗП призова хората внимателно да гледат етикетите и да се възползват от правото на отказ при пазаруване онлайн.