Новата наредба на регионалното министерство предвижда поставянето на водомерите с дистанционен отчет да става поетапно. Това стана ясно от думите на зам.-министъра на регионалното развитие Малина Крумова в рубриката „Чети етикета”.
Около 10% от потребителите не са инсталирали водомери по една или друга причина. За тях според новата наредба в рамките на една година влиза задължението да сложат индивидуални водомери с дистанционен отчет. За всички останали това ще се случва поетапно, подчерта Крумова.
„Не искаме да въвеждаме задължение да се прави изведнъж. Когато изтече метрологичната годност на водомера или той се нуждая от подмяна, той трябва да бъде подменен с такъв, позволяващ дистанционно отчитане”, поясни зам.-министърът на регионалното развитие.
Новата наредба предвижда също общото потребление да се разпределя поравно, а не пропорционално, както беше досега. „Това, което предлагаме, е при напълно изрядни потребители, това общо потребление да се разпределя поравно на апартаментите, защото няма логика да бъде обвързано с индивидуалното ни потребление”, допълни Крумова.
„Първо, искаме като потребители да имаме индивидуални договори с ВиК операторите. Не може с общи условия да ни се налагат определени правила, които да се сменят незнайно кога и как и ние да носим отговорност и да плащаме”, настоя председателят на Асоциацията „Междуетажна собственост” Павел Миланов.
„Второ – индивидуалните водомери да са собственост на ВиК дружеството, да се поддържат и проверяват от специализираното дружество. Трето, да плащаме това, което потребяваме. Имаме договор, имаме индивидуален водомер – плащаме това, което пише на нашия водомер”, изреди той.
Според Георги Владов, зам.-председател на Съюза на ВиК дружествата и управител на ВиК – Видин обаче това не е възможно. „Не може ВиК да бъде собственик на водомерите, които са в апартаментите. Ние отговаряме за мрежата до главния водомер, мрежата в жилищните блокове е собственост на живущите. Не може в частна собственост да имаме наша собственост, за която да отговаряме”, аргументира позицията си той.
„Индивидуалните договори предполагат, че ние имаме различни условия и различни права и задължения за всеки отделен собственост и в този смисъл ВиК услугата не е услуга, която може и изисква индивидуален договор. Общите правила и общите условия гарантират правата и задълженията на двете страни”, каза Малина Крумова.
Екипът на bTV провери и случая с отчетените 30 хиляди тона вода за 6 месеца от общия водомер в жилищен блок в столичния квартал „Красно село”. Хората недоумяват къде може да е изтекло такова количество вода. „Софийска вода” се самосезира по случая с абсурдно високите сметки и направи поредица от проверки в блока. Старият водомер беше свален и подменен.
На негово место инженерите от Вик дружеството поставиха водомер с дистанционно отчитане и обещаха, че високите сметки от по няколко хиляди лева ще бъдат анулирани.
Ден по-късно екипът на bTV проверява какво отчита онлайн системата на дружеството и най-вече има ли течове, които трупат кубиците.
„Показва си нормално потребление за блок с такъв брой индивидуални партиди. Продължаваме да търсим къде е причината. Имаме съмнения, че водомерът е дал някакъв производствен дефект, тъй като при направените проверки не бяха установени някакви доказателства за реално потребление на тези количества”, отбеляза Валентин Милушев, директор „Управление на мрежата” в „Софийска вода”.
Мистерията за изчезналите кубици вода обаче можеше да бъде разкрита веднага, ако в блок 200 имаше водомер с дистанционен отчет и преди. На този етап те са само 200 от над 100 000, които трябва да се сдобият с „умните” устройства.
Екипът ни влиза в тестовия център на „Софийска вода”, където ще видим какъв е принципът на работа на водомерите с дистанционен отчет за общо потребление.
„Допълнителното към него е устройство, което измерва и предава в реално време консумацията, която се извършва в момента. То дава възможност на всеки 10 литра да се предава импулс, като информация или на всяка минута или 15 минути да се записва информацията и да се изпраща към софтуерно приложение, откъдето всеки може да се информира за неговата консумация”, поясни Павел Михайлов, старши мениджър „Техническа поддръжка на клиенти” в „Софийска вода”.
На този етап данните са достъпни само за служителите на „Софийска вода”, които с помощта на системата могат да хванат течовете веднага.
Дистанционните водомери обаче трябва да влязат и в домовете ни. Нова наредба на регионалното министерство предвижда поетапна смяна за всички ни.
„Разликата е в допълнителната електроника на водомера, която да събира записите от потреблението, да прави времеви серии, които да изпраща към централизираната база данни”, каза Валентин Милушев.
Колко ще ни струват по-умните устройства, все още не е ясно, но със сигурност сумата ще надхвърли 100 лева.
Кражбите са друг голям проблем – не само за ВиК операторите, но и за потребителите, защото сметката се плаща от съседите през натрупаните кубици за общо потребление. А манипулациите могат да бъдат различни – от специални магнити, до т. нар. „дърводелска стяга”.
„За този водомер е възпрепятствано движението на турбината на водомера, която всъщност предава движението към циферблата, като по този начин преминалите количества вода не се отчитат по никакъв начин. За да се види това, трябва да бъде свален водомерът”, посочи Милушев.
В други случаи водомерите директно се чупят, а в ситуация на безстопанственост излизат извън строя. От няколко месеца се обсъждат и много по-солени санкции при кражби на вода.