Миналата седмица в гръцката столица Атина се проведе конференция "Нашият океан", фокусирана върху опазването на Световния океан.
На срещата бяха обсъдени замърсяването на моретата с микропластмаса, насърчаването на зелен преход в Средиземно море и борбата с незаконния риболов.
Конференцията стартира през 2014 г. по инициатива на Държавния департамент на САЩ, а тазгодишното девето издание е в Гърция, заради Средиземно море, често смятано за люлка на цивилизацията, исторически символ и кръстопът между три континента. То служи и като един микрокосмос от глобални морски проблеми и е база за много изследвания, чиито резултати са важни за предизвикателствата пред опазването на глобалния океан.
А Гърция е страна, силно свързана с морето - както исторически и културно, така и икономически. Почти 20% от световния търговски флот по капацитет е гръцки, а туризмът, както знаем, е гръбнакът на нейната икономика.
Именно затова и като домакин и като лидер на средиземноморска държава, премиерът Кириакос Мицотакис даде своите обещания да увеличи защитените морски територии почти двойно. Морските защитени зони в Гърция в момента заемат площ от 22 796 квадратни километра и покриват 18,3% от морските води на страната. Съгласно Закон, приет миналата година, морските защитени зони трябва да се разширят до около 32% от гръцките териториални води до 2030 г. За да постигне тази цел, Гърция ще създаде още два морски национални парка.
Южната ни съседка става и първата страна в Европа, която напълно забранява дънното тралене във всички свои защитени морски зони. Дънното тралене е метод на промишлен риболов, при който мрежи се влачат по морското дъно с цел хващане на някои видове риби, но има сериозни отрицателни последици за околната среда и климата.
В основния фокус на конференцията бяха устойчив туризъм, балансиращ между развитие на туризма и опазването на морската среда; намаляване на замърсяването с пластмаса и микропластмаса, което освен че влияе на морските екосистеми, може и чрез консумацията на морски дарове да навреди на човешкото здраве; зелената доставка или управление на корабоплаването към минимизиране на влиянието върху морската среда и зеленият преход в Средиземно море, за който са се договорили 21 крайбрежни държави и Европейският съюз и може да донесе ползи за морските екосистеми.