Поредицата ни "Роден край" ни пренася в Калофер, за да почетем паметта на славянските първоучители Св. св. Кирил и Методий. В града на Ботев през Възраждането кипи училищно-просветно дело, а един от най-видните училите е самият Христо Ботев.

"11 май стана празник народен…, който ни напомня нашето преминало и настояще, и празник, който трябва да ни въодушевява с идеята за пълно духовно и политическо освобождение."

С тези думи на 11 май 1867г. младият учител Христо Ботев утвърждава това, че борбата за новобългарска просвета е вече факт и българите са готови да поемат по пътя на своето освобождение.

Снимка: bTV

„По традиция в училищния двор се произнасят слова за училищния водосвет, по протокол Ботев не е трябвало да държи слово, защото той е млад учител, но неговото сърце не изтърпява и той се качва на камъка, който и до ден днешен е запазен пред сградата на възстановеното класно училище и произнася една реч, която се запомня като порой, като гръмотевица, защото в тази своя реч Ботев говори не за това, че трябва да добруваме под сянката на Султана, а да бъдем благодарни за това, че ни се разрешава да отваряме свои училища, в които да се преподава на български роден език”, каза Ася Николова - директор, НМ "Христо Ботев", гр. Калофер

До края на своя живот Ботев е учител, а учителството му е белязано с духа на свободата.

Снимка: bTV

„Ботев е учител по български език и в Измаел, и в Александрия, и в Гюргево, и в Букурещ, където среща своята Венета, защото училището се намира в българската църква. Така че през по-голямата част от живота си Ботев, е бил български учител и това е може би най-важното. Той е учел своите питомци, както младите, така и всички, които са около него, че само свободата, само знанията – ламтежът, може да допринесе за това човек сам да пожелае да открие света и най-вече да му даде мотив за развитие напред. Той се е държал доста свободолюбиво, защото привнасял едни идеи, които са по-различни от методите за обучения в училищата в България. Това е характерът на самия Ботев, това е и различността на самия Ботев. Затова и той става един от създателите на революционния вестник "Знаме". Той става част от вписването и на "Свобода" и "Независимост" на Каравелов. Самият той издава свои самостоятелни вестници. Първият е вестник „Дума” на българските емигранти, чието мото и до ден днешен трябва да бъде пример на всички, които се занимават с журналистика, защото в нашето съвремие, мисля, че няма вестник, който с чиста съвест може да постави мото "Свободата е мила, истината е свята". Това го е направил, обаче Ботев”, обясни Николова.

Тя разказа и за хумористичния вестник „Будилник” и краткия му живот:

Снимка: bTV

„Той излиза само в 4 броя, защото както пише в последния си брой Ботев - и редакторът трябва хляб да яде, а пък печатницата без пари не печата. Самият той в своите писма до приятели пише, че когато живее при Каравелов и помага при изписването на "Свобода и независимост", спи под печатната преса на Каравелов, защото тогава няма дом”, каза още директорът на НМ "Христо Ботев", гр. Калофер.

От този период са и единствените запазени лични вещи на Ботев - неговият джобен часовник и писалищните му принадлежности.

Снимка: bTV

„От времето, в което той е бил автор на тези публицистични статии, писал е своите безкрайни интересни писма, от които няма българин да не знае прочутата фраза "Аз ще направя ръцете си на чукове, главата си на бомба, пък ще изляза сред стихиите. В най-важния момент той оставя перото си и тогава препасва острата си сабя – т.е превръща своите думи в дела. Това го могат само гениите, и само тези, които са се обрекли да превърнат словото си в дело и тогава то е истинско", обясни Ася.

Ботев получава своите първи знания от баща си Ботьо Петков, който е главен учител в отворилото врати през 1848 г. ново мъжко трикласно училище. В него преподаватели са и други видни българи като Иван Вазов, Димитър Фингов, а по-късно и самият Ботев.

Снимка: bTV

Училището съществува до опожаряването на Калофер по време на руско-турската война. По-късно то е възстановено в своите автентични размери и на същото място, на което е построено. Това става възможно чрез микроскопски анализ на най-старата снимка на града от 1865 г. Днес чрез подредените експозиции всеки посетител може да се докосне до методите на преподаване в България през Възраждането.

Снимка: bTV

„Учителят е човекът, който стои на високото място най-отпред – първо за да вижда всички деца и, защото това е било израз на знаещия човек. На времето хората са изпитвали не просто уважение, но и страхопочитание към значещия човек”, обясни каза Донка Делева, екскурзовод, НМ "Христо Ботев", гр. Калофер.

Тя обясни и как се случва взаимоучителния метод:

„Характерното при взаимоучителния метод е, че децата са разделени на групи. Група е всеки един чин. Първите чинове са с пясък – там сядат децата, които тепърва тръгват на училище. Единственото, което те трябва да усвоят, е ръчичката правилно да изписва елементите на цифрите и буквите. Когато това се случи, детето може да премине на следващия чин, които са от този тип с дъсчиците. Върху тях се пише с калемчета. Това е нещо като съвременния тебешир. Зачиства се с парцалчета. Когато детето усвои знанията, които трябва и уменията, които трябва, той може да премине на следващия чин. Следващият чин няма нищо, там се пише с перо и мастило върху хартия, Там сядат най-напредналите.Всяка една редичка има едни дървени стълбчета с кръгчета отгоре, които се наричат уруглици. От едната страна на кръгчето се изписва номера на групата, а от другата страна се записва занятието, което групичката води в момента. Похвалите и забележките ги е виждал не само родителя, но и целият град и цялото училище, защото съществува  една система с така наречените черни и бели кавалерии – черните са с надписи лъжец, крадец, бледословец”, каза Донка Делева.

Снимка: bTV

Бащата на Христо Ботев е първият учител, който внася в Калофер онагледяването на уроците като поръчва от чужбина карта и глобус. Той разделя учениците на класове. Заниманията са целодневни и се използват само мастилници.

Снимка: bTV

Калофер дава на България и първата българска поетеса - Елена Мутева, както и първият българин с академично образование - Димитър Мутев. Оттук е и родът на първата българска лекарка - Анастасия Головина. А празникът на Светите равноапостоли Кирил и Методий ще бъде винаги посрещан като празник на духовния растеж на българския народ.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement