Източване на Здравната каса с фиктивни болнични, показва разследване на bTV.
Как се случва това - даден пациент е вписан в системата, че има заболяване по здравна пътека, без той реално да е в болницата. В случая, който разказваме има и второ нарушение - използване неправомерно на лични данни на пациента.
В началото на октомври миналата година Илияна разглежда медицинското си досие и с изненада открива, че е била хоспитализирана няколко месеца по-рано и то в болница, която никога не е посещавала.
“В него стояха старите ми хоспитализации, които наистина са се случили и една от август месец, когато съм била три дни в болница за лечение на остро възпаление на средното ухо. През това време аз бях на работа, от 22 до 24 август. Те са три дни, защото първите три дни са за сметка на работодателя”, разказа Илияна Пашова.
Според Пашова причината дните да са три е, че не нарушението по този начин не може да бъде хванато.
Тя посочва, че в досието са посочени и процедурите, които са ѝ направени.
“Сетих се кой е лекарят, който се е възползвал от личните ми данни и е направил тази неправомерна хоспитализация. Той е специалист УНГ и се казва Атанас Илиев”, добави тя.
Жената се обажда в университетска болница "Софиямед", където месеци по-рано е била на консултация при същия доктор за лечение на възпален синузит. Оттам ѝ казват, че той вече не е техен служител. Проверка в интернет показва, че новото му работно място е МБАЛ "Света София", където според медицинското досие на Илияна се е случил фиктивният болничен престой.
“В едната болница си предоставих личните данни и копие на личната карта. Те са администратор на лични данни, би следвало да пазят по-добре данните на пациентите си. В последствие въпросният лекар се е преместил в друга болница и неправомерната хоспитализация се е случила в другата болница, т.е. той е взел моите лични данни от едната болница и ги е пренесъл в другата. А аз не съм била клиент на другата болница”, каза Пашова.
След като разплита загадката дамата подава жалби до Здравната каза и до Комисията за защита на личните данни.
“Това, което ме притеснява е, че един човек разполага свободно с личните ми данни и по негова преценка ме хоспитализира. В един момент мога да се окажа с 5-6 кредита, които незнайно как съм ги взела. Най-малкото не е редно, да не говорим, че е престъпление. Не е лекар по призвание и душа, а просто да се точат и взимат едни пари. Реално две болници разполагат с личните ми данни, не знам какво да направя”, уточни Пашова.
След като подава сигналите получава и неочаквано обаждане от същия лекар.
“Той ми звънна: "не пускайте жалба, ще се разберем нещо, да се видим". Потърси ме, за да отправи молба за съдействие да не пускам жалби, но аз вече ги бях пуснала”, каза тя.
От двете лечебни заведения изпратиха на bTV кратки писмени отговори. От УМБАЛ "Софиямед" посочват, че са предоставили своето официално становище по случая на Комисията за защита на личните данни.
А от МБАЛ "Света София" заявяват, че над 22 000 пациенти са преминали през болницата през миналата година.
“Болницата е обект на постоянни проверки от съответните регулаторни органи. Съобразяваме се с всички регулации и предписания, предоставяме здравна услуга на високо ниво”, добавят от лечебното заведение.
Екип на bTV потърси и д-р Атанас Илиев за коментар, но той поиска въпросите да бъдат изпратени писмено. Въпреки това все още няма отговор от него. Преди три месеца от Комисията за защита на личните данни започват проверка и изискват подробни обяснения от двете болници.
“Много е вероятно жалбоподателката да е права, тъй като становищата и представените документи, показват липса на общи познания за обработване на данните от гледна точка на лекуващия лекар. Изразени са определени разбирания на едната и другата болница, че при постъпване на работа самият лекар очевидно е ползвал пациентска информация, която през годините е събирал за пациенти, които е лекувал, но това е в процес на доказване”, каза председателят на Комисията за защита на личните данни Венцислав Караджов.
Според председателя на Комисията има разминавания в обясненията, които налагат допълнителни проверки, за да се изясни технологията на работа.
"Света София" твърди, че законосъобразно е обработила личните данни на жалбоподтелката и физически личната ѝ карта е била на място и чекирана. Поради тези твърдения ние трябва да извършим проверка на място, т.е. да се види дали реално картата физически е присъствала в тяхната система. Защото другият начин е да е въведено на ръка. Ако е въведено на ръка то тогава становището на болницата ще бъде проблематично и ще трябва да обяснят защо реално са предоставили такова становище на държавния орган”, добави Караджов.
Комисията има правомощия да налага предписания и финансови глоби, а размерът на санкциите зависи от сериозността на нарушението.
“Максимумът, който е предвиден е 20 млн. евро за такъв тип нарушения от администратори. Разбира се в конкретния случай трябва да бъде преценено и съобразно икономическите условия в България и санкцията ще бъда адаптирана”, добави Караджов.
В случай, че бъде доказана вина, глобата ще бъде наложена на лечебното заведение.
“Лекарите са в трудово-правни отношения с болницата. И болницата е длъжна да упражни контрол върху работата им. Нарушенията, които лекарите извършват се отразяват върху самата болница и тя носи отговорността върху законосъобразната обработка на данните. За миналата година имаме подадени около 14 жалби, пет от тях са със сходен предмет. Жалбите зачестиха, нормално е за първи път Здравната каса създаде такава възможност за онлайн проверка”, каза Караджов.
От Федерация "Български пациентски форум" са категорични, че подобни нарушения са често срещани у нас.
“Лека ѝ пръст на майка ми и тя беше написана преди години, че е лежала в болница, без да е лежала, така че масово е източването по този начин. Да не говорим, че има и други варианти – заболявания, които не трябва да са в болница по пътека, а масово го правят. Това се случва и с трансплантирани деца, които не трябва да лежат, за да бъдат направени тези изследвания, а те лежат по три дни фиктивно, което е порочната практика да бъдат източвани пари от нашето здравеопазване. Затова настояваме за здравно досие, за да може да се спрат тези злоупотреби. 20 години се занимавам със здравеопазване и не виждам подобряване, а напротив влошаване”, каза председателят на "Български пациентски форум" Иван Димитров.
Решението според Иван Димитров е лесно – трайно спиране на публичните средства за болницата – нарушител.
“Не е нужно да го измисляме, то съществува в цяла Европа, когато дадено заведение, болница, частна или държавна, такова звено бъде ли уличено прекратява се договорът с касата и повече не получава финансиране. Но няма да се случи в България, защото това не е единичен случай, толкова години има сигнали и промяна никаква. Явно в България здравеопазването наистина не е приоритет за нито едно правителство”, смята Димитров.
От Националната здравноосигурителна каса заявиха за bTV, че при тях са постъпвали и други сигнали с идентично съдържание.
“Констатирана е отчетена, но неизвършена дейност, за което на МБАЛ "Света София" е наложена предвидената за това санкция, а именно "частично прекратяване на договор за оказване на болнична помощ по клинична пътека"”, казват от НЗОК.
От писмото им става ясно още, че стойността на усвоената клинична пътека е 1 900 лева. За посочената сума е изготвен и връчен протокол на лечебното заведение с искане за възстановяване на парите, получени без правно основание.