Дигиталните иновации променят и рисуването. Традиционната четка е заменена от виртуална, с чиято помощ картините оживяват, а ние можем да преживеем историята, която ни разказват по още един начин - в друга реалност.
Рафаела Рафаелова е първият VR художник в България, но преди да овладее това изкуство, тя се посвещава на традиционното рисуване. Завършва Националната художествена академия, става моден дизайнер, а по-късно и преподавател.
„Стори ми се, че модата е най-приложима и най-лесно чрез изкуството би могло да се придаде по достъпен начин до хората да стигне. Когато ми показаха този нов свят, някак си изведнъж нещо се пречупи и реших, че това е много магическо и това е начин да съживиш магията на изкуството”, разказва Рафаела.
Така модната линия, която създава тя, има и втори живот, но във виртуалното пространство, където тя доразвива образите и детайлите, вплетени в дрехите. Когато се потопи във виртуалния свят понякога губи представа за пространство и време.
"Случвало ми се е да ми стане лошо от моя рисунка. Ти като си в тази реалност и останеш малко повече вътре и наистина си мислиш, че това е реалността, в която си. Бях рисувала веднъж за един наш проект планина, на която трябваше да довърша върха и се качих на върха довърших го, и изведнъж погледнах надолу и ми стана лошо, зави ми се свят. Тогава разбрах, че наистина може да преживяш изкуството и рисунките си като реалност", добавя тя.
За виртуално рисуване са необходими специален софтуер, VR очила, камера, която следи движенията на тялото, и две устройства, чрез които едната ни ръка държи палитра с цветове, а другата рисува с виртуална четка.
„Започваш да твориш в едно пространство, в което изграждаш фигурите или образите срещу теб в реален размер”, разказва още Рафаела.
"Човек трябва да го изпита, но е нещо като да се озовеш в главата на художника, когато видиш готовата картина. Или някак си, когато затвориш очи и си мечтаеш за това, което ще нарисуваш – това се случва реално, реално го правиш в тази виртуална реалност. Започваш да твориш в едно пространство, в което изграждаш фигурите или образите срещу теб, в реален размер", допълва тя.
Понякога продължителното рисуване обаче може да натовари зрението.
"Често губя усещане за време, когато ги махна ме боли понякога главата и ако 4 часа с почивки съм седяла с очилата стъпвам като космонавт, в нашата реалност се чувствам във виртуалната реалност. Малко се загубва границата", споделя Рафаела.
Оказва се, че носи положителни емоции на деца със специални образователни потребности. Прави ги по-спокойни и по-щастливи.
"Рисувахме с тях и беше едно много ценно и интересно изживяване за тях, защото точно този различен свят, в който те могат да влязат и да бъдат нещо друго, да бъдат някой друг, да създадат реалност, каквато те искат. Това малко те отделя в тази реалност, в която живеем и те окрилява", допълва Рафаела.
От следващия месец до февруари 2020 г. в Лувъра може да бъде преживяна прочутата картина на Леонардо Да Винчи – Мона Лиза. Проектът е озаглавен "Мона Лиза: Отвъд стъклото" и е първият VR проект на музея по повод 500-годишнината от смъртта на ренесансовия творец. Ето защо вече съществува и професията на виртуалния куратор.
"Все още се връщам към традиционната четка. Мисля, че задължително първо трябва да е традиционната четка и после да дойде и виртуалното или дигитално рисуване. Виртуалното рисуване е повторение на традиционното. В програмата дори има различни четки за различните похвати. Трябва да ги има и двете. Едното вдъхновява другото", казва Рафаела.
"Като човек, който познава история на изкуството, знае, че в един етап всеки търси нещо ново, защото иска да се отличи. Сега в момента това е новото нещо и съм убедена, че много хора ще се занимават с това, а след него ще има нов бум", добавя още тя.
VR рисуването има различни приложения. В компанията, за която работи, Рафаела има възможност да участва в проекти с виртуална реалност с видео клипове, реклама, маркетингови събития. А работата впечатлява дори тайванското правителство.
"Фирмата, за която работя, получи покана от тайванското правителство - те искаха да се запознаят с този вид рисуване. За срещата с тях нарисувах техния тайвански дракон и мина доста добре", споделя Рафаела.
VR рисуването се използва и в киноиндустрията - още една стъпка към това да преживяваме историите по-близо до реалността.