Некачествени и стари пътни знаци могат да доведат до сериозни инциденти на пътя. Намалената видимост при тях съкращава времето за реакция на шофьорите четири пъти. Въпреки поредицата от репортажи на bTV проблемът все още не е решен.

Некачествените пътни сигнализации често са предпоставки за пътнотранспортни произшествия. Една от главните причини, според експерти е, че старите знаци се виждат по-трудно. Новите, с европейско качество, са с по-добра светлоотразителност, но са и три пъти по-скъпи.

„Едно е при разстояние от 200 метра и при скорост от 120 км в час Вие да имате 200 метра да спрете или да намалите, съвсем друго е Вие да имате 50 м и да трябва да намалите скоростта си“, коментира председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова.

Според Русинова времето за реакции при 50 метра видимост е критично малко.

„Вие ще допуснете грешка неминуемо. Не защото искате, а защото просто няма да видите знака и да разберете какво ви казва този пътен знак“, казва Русинова.

Година след като bTV показа експеримент за качеството на пътните знаци у нас - правим нова проверка. Мястото на демонстрацията е новостроящият се участък на магистрала Хемус.

Снимка: btvnovinite.bg

„Тук най-горното гледаме 1142 миликандела лукса на кв.м., светлоотразителност на белия цвят, което е изключително висока. Сега ще отидем и ще измерим светлоотразителност на първи клас пътен знак за да видите разликата каква е. Ето го резултата показвам това е на белия цвят 73 миликандела лукса на кв.м -огромна разлика“,

От Агенция "Пътна инфраструктура", признават, че по-старите пътни знаци не отговарят напълно на европейските изисквания.

„Нали не мога да кажа, че е по-добре да съществуват такива знаци, отколкото да няма пътни знаци, но знаците сами по себе си, не представляват такава предпоставка за възникване на ПТП“, казва инж. Десислава Паунова от Агенция "Пътна инфраструктура".

Проверяваме дали пътните знаци на главния път София-Варна, на метри от новостроящата се магистрала, отговарят на изискванията.

Снимка: btvnovinite.bg

„Производителят ни е казал, че е използвал 2-ри клас фолио. Виждате ли обаче какво пише тук. Всъщност това е измама, защото това е 1-ви клас фолио. Това е абсолютно нарушение“.

От Агенцията за пътна инфрастурктура казват, че задължението да се спазват изискванията за европейско качество на знаците е на фирмите изпълнители.

Снимка: btvnovinite.bg

„В нашата компетенция е доколкото ние възлагаме изпълнението на тази временна организация“, казва инж. Десислава Паунова от Агенция "Пътна инфраструктура".

Има и знак, който е абсолютно забранено да се намира на този тип път, защото не отговаря на европейските стандарти

„Най-лошото е, че до ден днешен никой не ги е сменил тези знаци. Това е опасно“, казва Диана Русинова.

Агенция пътна инфраструктура проверява пътищата от първи и втори клас на всеки три месеца.

„Има и такива, които не отговарят на нормативните изисквания. На пътища, които не са претърпели ремонтни дейности, съответно пътните знаци в повечето случай не са подменени с нови“, казва инж. Десислава Паунова от Агенция "Пътна инфраструктура".

Само за миналата година от Европейския център за транспортни политика са подали шест сигнала до прокуратурата и регионалното министерство за знаци, които представляват потенциална опасност за катастрофи.

Когато бъде завършен лот 1 на магистрала „Хемус“, вероятно ще бъдат поставени от знаците, които са с европейско качество. А  магистралата все още е в процес на строеж.

Преди два месеца в парламентарната комисия по регионална политика министър Гроздан Караджов съобщи, че участъкът ще бъде готов до април, тоест - до днес. На наше запитване до министерството кога ще бъде завършен този лот получихме отговор, че

Снимка: btvnovinite.bg

„Участък 1 (15,26 км) - започва от пътен възел „Боаза“ и приключва до пътен възел „Дерманци“. По договор този участък трябва да е готов април 2023 г.“.  А разминаването с обещанието на министъра идва от объркване.