Здравей! Обичам те! Липсваш ми! Имам нужда от помощ! Изречения, които използваме всекидневно, за да изразим емоция или нужда. А замисляли ли сте се какъв би бил животът ви, ако не можехте да ги изричате? Ако физическото ви състояние и здравето ви не позволяваше да общувате? А ако сте дете, което тепърва опознава света? Историята на Давид разказва как едно устройство му помага да се изразява.

Давид или Дидо, както сам се представя, общува с жестове и поглед. След първата му и единствена година в масово училище, продължава в Център за специална образователна подкрепа във Враца, там посещава и дневен център. Заради свързаните с COVID пандемията ограничителни мерки, сега той и родителите му са в къщата си в малко село на Северозапад.

За да е улеснен в общуването си, отскоро Дидо ползва комуникатор. Чрез него може да разказва за себе си. 

За алтернативния метод на комуникация при невербални деца, майката на момчето разбира от телевизионен репортаж.

"Отидохме до Плевен в училището, в което видяхме, че има внедрена такава комуникация, за да видим дали изобщо това ще е подходящо и по този начин решихме все пак да пробваме, въпреки че той е много голям. Обикновено при работата с малки деца е по-лесно", казва Светослава Иванова, майка на Давид.

Устройството работи с програма, която не е индивидуална за потребностите на детето. Така Светослава постепенно се научава какво и как да разработи или промени.

"И все още мога да кажа, че се уча. Ние сме си разработили например части на тялото, например ако го болят гърдите да посочи“, споделя майката на Давид.

Според нея за да е по-ефективно, устройството трябва да е по-компактно, а софтуерът да е на български.

"Защото това е внос от чужбина, не е от български производители софтуерът, логично е да е на английски. На улицата ми е трудно да го нося постоянно с мен и ако трябва да ида в магазина, ще трябва да го извадя, да му покажа, той да каже зад щанда "искам олио, искам хляб, искам вафли" – за да може да си посочи“, обясни Светослава.

Когато не учат заедно, Дидо и майка му правят различни предмети от подръчни материали. Това освен че подобрява работата на ръцете му, го прави и горд съавтор на малки сувенири.

След по-малко от месец, Дидо навършва пълнолетие. Пожелаваме му разбиране и приятели.

В помощ на невербалните деца е кампанията на УНИЦЕФ. Психологът Снежана Радева каза пред „Тази неделя“, че има над 15 хиляди деца със затруднения на развитието, които са невербални, в образователната система. Извън образователната – 11 хиляди, има над 25 хиляди подобни деца, добави тя.

Според нея е важно всички да са част от образователната система, защото има начини освен с комуникатора, да се включат децата в общуването и ученето.

Кампанията на УНИЦЕФ има за цел да обясни, че не бива да се чака едно дете да проговори, ако то не го е направило до 2 години, а родителите трябва да се обърнат към специалисти. Другият стремеж е създаване на приложение, което да помага на невербалните деца да са част от общуването, да има синергия между всички професионалисти, да се изпозлва базова символна комуникация, за да овласти детето да общува в неговото ежедневие.

Вижте още във видеото.