Цел №1 на Турция е да не се създаде кюрдска държава и това е в основата на нейната операция в Сирия, заяви бившият зам.-министър на външните работи Милен Керемедчиев в студиото на „Тази събота”.
„Има 20-милионното кюрдско население, което е разпръснато по целия свят, е единственото, което няма собствена държава.", отбеляза експертът по международни отношения.
Що се отнася до заплахата на Ердоган да наводни Европа със сирийски бежанци, Керемедчиев смята, че е трудно изпълнима, тъй като тези бежанци не са концентрирани на едно място и не могат да бъдат подкарани като стадо, а подобна операция изисква огромна логистика.
Турция може обаче да изпрати групи от 5-10 000 мигранти на границата си с държавите от ЕС, но това може да има неочакван ефект и да втвърди позицията на Европа към Ердоган и неговото управление.
„Открай време Ердоган има този агресивен начин на поведение към европейските лидери, но той доста подценява дипломатичността, с която до момента му се отговаря", коментира Керемедчиев.
Турция има голямо и активно население, може да защитава своя суверенитет, но ЕС е един от основните ѝ икономически партньори и най-голям инвеститор в югоизточната ни съседка, която в момента хич не е цветущо икономическо състояние.
Именно заради икономическите проблеми Ердоган се бореше толкова много за привличането на инвестицията на „Фолксваген”, отбеляза Керемедчиев.
Бившият зам.-министър на външните работи коментира и кризата в туристическия ни бизнес предизвикана от фалита на „Томас Кук”.
„От 2012 г. „Томас Кук" бавно и уверено потъва. Всички финансови показатели на фирмата показват, че ситуацията при тях става драматична. Тук може да се направи един паралел с това, което стана 2007-2008 г. в САЩ с „Лемън Брадърс" - не защото отново сме на прага на финансова криза, а защото тук има комбинация между изключително лош мениджмънт и лошо обстоятелство”, заяви Керемедчиев.
Британският туроператор започна да потъва заради основните си пазари в Турция и Египет и проблемите там, но окончателният край на компанията е причинен и от безотговорността на мениджърите ѝ.
„Въпреки финансовите проблеми мениджърите на „Томас Кук” си раздадоха бонуси от 35 милиона паунда”, отбеляза Керемедчиев и припомни, че компанията е спонсорирала и Олимпийските игри в Лондон.
Фалитът на „Томас Кук” ще доведе до дела, които ще се точат с години, смята експертът.
В дългосрочен план обаче този банкрут може да доведе до така нужната диверсификация на туристическия пазар, като все по-голям дял ще имат резервациите по интернет, а не „такива мастодонти”, смята Керемедчиев.