Преди седмица хиляди показаха в социалните мрежи как упражняват правото си на вот. В интернет пространството плъзнаха не само снимки от изборните секции, но и бързо започнаха да се въртят хумористични послания.
Въпреки голямата изборна активност във виртуалното пространство, статистиките показаха, че право на вот в България са упражнили по-малко хора в сравнение с изборите 4 години по-рано - 48.98% през 2019 г. спрямо 53.60% за 2015 г.
Предприемачът и съосновател на Anomaly.bg Генчо Керезов смята, че обществото е в мрежата, като това е мястото, където се генерира много внимание.
„Всяко нещо, което виждаме генерира невронни връзки в нашия мозък. Когато едно послание е свързано отново и отново, и отново с конкретно лице или конкретен продукт, или бранд - тази връзка става все по-устойчива”, допълва той.
Именно за това и социалните мрежи са активна среда за предизборни кампании.
Потвърждава го и маркетинговият специалист и съосновател на Anomaly.bg – Христомир Витанов. По думите му е важно съдържанието в социалните мрежи да е качествено – видео на живо не би свършило такава работа, както постоянното присъствие на даден кандидат, да документира правилно случващото се около него.
Христомир и Генчо се занимават с изграждане на имидж и присъствие в социалните мрежи. Изследват поведението на потребителите онлайн, за да създават успешни кампании. Така паралелно с изборите за кмет, те провеждат кампания за избор на „Инстаграм" кмет.
За разлика от официалните кметски избори, номинациите за инстаграм кмет идват директно от потребителите в „Инстаграм”.
„В един момент от кампанията си дадохме сметка, че има и много силен потенциален социален ефект – да покаже и да помогне, да амбицират младите хора да излязат и да упражнят правото си на глас, защото в крайна сметка, това е едно от най-важните ни задължения като граждани. Виждайки колко хора се включиха, си дадохме сметка, че може да направим нещо по-сериозно. Много от инфлуенсърите се зарадваха на нашата идея да ги пуснем на балотаж с конкретни каузи, които те биха подкрепили и победителят, който ще стане кмет на „Инстаграм” ще бъде обявен в понеделник”, обясни Генчо.
Към момента има 50 номинирани кандидата. 7 от тях отиват на балотаж. Интересното е, че от номинираните 6 са жени, а единственият мъжки представител е известният влогър Чарли Танев.
За да упражнят правото си на глас потребителите гласуват чрез системата глас-пас. Паралелно с балотажите в цялата страна, балотаж ще има и за кмет на „Инстаграм”.