Технологиите промениха кардинално киното и начина на правене на филми. Мнението е на една от световните кинолегенди през последните 60 години Санди Либърсън. Ръководител на някои от най-големите филмови студиа беше във Варна за Международния фестивал на късометражното кино.
Роденият през 1936 г. Санфорд Либърсън започва работа като филмов агент на звезди като Серджо Леоне, Ричард Харис, Питър Селърс.
„За 60-те и 70-те години казват, че ако можеш да си ги спомниш, значи не си бил там. Но аз помня – беше експлозия! Социален взрив в следвоенните години в Щатите и Великобритания. Време, в което всичко беше възможно, всеки можеше да направи нещо в изкуството, киното”, разказа Либърсън.
Точно в тези години става агент на Ролинг Стоунс и прави два филма с тях.
„Тогава беше първият ми контакт с Мик Джагър, Кийт Ричардс и групата. Първият проект, който направихме, беше Sympathy for the Devil. По-късно отново работих с тях по документалния филм Rock&Roll Circus. Там бяха и Джон Ленън и Йоко Оно, Ерик Клептън. Беше наистина вълнуващо. Направих и първия си филм с Мик Джагър – Performance. Оттогава и до днес сме приятели – едни от малкото оцелели”, разказва още Санфорд Либърсън.
Момент, който Либърсън никога няма да забрави, е премиерата на "Междузвездни войни", който е сниман през 70-те под негов надзор.
„Никой научно-фантастичен филм дотогава не беше постигал гигантски успехи. Бяха нискобюджетни продукции. Бяхме нервни и нетърпеливи как публиката ще възприеме „Междузвездни войни”. И стана чудо! Помня първия ден, премиерата. Отидохме в киното и опашката се виеше зад ъгъла. Хиляди хора чакаха. Това беше невиждано. По това време филмите се пускаха и набираха скорост от уста на уста, но не и преди премиерата. Беше изумителен момент за мен”, спомня си той.
Друга продукция, която променя фантастичния жанр, е "Пришълецът" – първоначално направен евтино, под името Dark Star.
„Като започнах работа в 20 Century Fox получихме сценария от същите автори, прочетох го и си помислих, че ще е идеален, но вече за истински голям филм. Намерих нов режисьор – Ридли Скот. И после поредицата стигна до 6-7 епизода”, споделя Санфорд Либърсън.
Санди – наричан една от големите фигури във филмовата индустрия в Европа и Америка, става директор продукция и президент на 20th Century Fox, по-късно и на МДжиМ. Казва, че голямата промяна в киното идва с технологиите.
„Дигиталната революция – тя промени всичко. От начина на правене на филми, до разпространението и начина на гледане. Улесни се процесът на правене на кино – вече можеш да снимаш с мобилен телефон или с огромна кино камера. Но публиката това не я вълнува, стига филмът да е интересен. Наистина е революция. Макар че киното все още разказва истории, това не се е променило, но се промени начинът на разказване”, смята Либърсън.
Продуцентът споделя впечатления от един от последните холивудски филми, направили му впечатление: „Куентин Тарантино – последният му филм "Имало едно време в Холивуд" с Брад Пит и Леонардо ди Каприо. Добър филм, интересен период за меката на киното, вглежда се в отношенията между актьорите.”
Киноветеранът не подминава и скандала, разтърсващ Холивуд в последните месеци, свързан със сексуални посегателства над актриси. Лавината от жалби тръгна след обвиненията към продуцента Харви Уайнстийн.
„Мисля, че в определена степен имаше и оздравителен ефект, защото хората започнаха да се замислят повече за човешките отношения и за уважението между мъже и жени, за доминиращата роля на мъжа през вековете. От тази гледна точка това е промяна. Но ми напомня за т.нар. макартизъм – през 50-те години на миналия век, когато Съединените щати бяха обсебени от темата за изкореняване на комунизма. Започнаха гонения, процеси, особено в Холивуд, на сценаристи, режисьори, актьори”, коментира Санфорд Либърсън.
Продуцентът смята, че всяко обвинение трябва да се докаже.
„Само по обвинение да наказваш някого и той да бъде уволнен от работа е нередно. Има страх в Холивуд от хора, които отправят обвинения, но безпочвени”, допълни той.
Моралните ценности са едно от нещата, на които Санди Либърсън се опитва да научи младите хора, на които преподава как се прави кино.