Без какво не може кулинарната фотография и за изкуството да снимаш вкусно, в рубриката „Фотографите“ разказа Стоян Георгиев.
„Нашият фотографски проект е от две части – аз се занимавам с фотографията и обработката на снимките, а в кулинарната фотография е много важна и другата част – „фууд стайлингът и готвенето“. С него се занимава Десита“, споделя Стоян.
„От 2010 г. започнахме да се интересуваме по-сериозно от храната, готвенето, продуктите, които се повяват на пазара, тенденции, свързани с готвенето и естествено тогава бяха и първите ни идеи да се опитаме да направим някакви кулинарни видеа. Тогава снимането ни беше по-скоро забавно и нещо, което се опитвахме, след като сме приготвили рецептата бързо, бързо да заснемем храната, без да полагаме много усилия, затова и резултатите не бяха добри“, разказва фотографът.
„Кулинарната фотография е много специфично нещо, на което трябва да си тотално отдаден, но според мен е много важно да обичаш храната и готвенето. Започнахме да инвестираме в посуда, която е много важна част. Започнахме да надграждаме и технически нещата и така потръгна, лека полека. Нещата започнаха да се случат. Със сигурност без една добре приготвена храна, няма да ни се получи кулинарната фотография“, казва Стоян.
А кулинарният стилист Десислава Георгиева – Десита подготвя поредната им фотосесия, този път на „тарт с броколини, бланширани и шокирани в ледена вода броколини и лабне“. Рецептата е адаптирана „от нещо, което са гледали в книги“.
Важното „на вкусното снимане е вкусната храна. Една храна може да изглежда много добре и да не е вкусно и тогава се губи смисълът и от готвенето“, казва Десита.
„Ние започнахме преди шест години и за шест години аз качих около 25 килограма, Десита също. Опитвахме много, през цялото време, ние учейки се, доста храна опитахме, защото това е страшно важно. Трябва да опитваш. Преди 3-4 месеца се захванахме, решихме да си променим начина на хранене и вече аз си върнах 21 кг обратно. Ние опитвахме през времето някакви диети, които само ни изтормозваха и не можехме да се наслаждаваме на това, което готвим. Сега успяхме да си намерим правилната посока“, споделя Стоян.
„Бургерите са едно от най-неприятните неща за снимане, да постигнеш един вкусен кадър с бургер е страшно трудно. Там отнема много време, защото имаш много лейъри. Нямаш много време, защото това нещо започва да изсъхва, салатите да започват да увяхват. Това е едно от най-трудните неща“, разкрива фотографът.
„Много е важен начинът, по който е подредена храната и самата чиния как изглежда. Обръща се много повече внимание на това нещо. Ясно е, че едно ястие може да се сервира по един начин, може и по съвсем различен. В момента се търсят по-изчистени линии, по-семпло представяне, по натурално представяне на чиниите, защото преди 10-15 години, не са това, което в момента се очаква. Реализмът в тях е по-малко. Сега се търси много по-натурална фотография и това е страхотно“, казва Стоян.
„Хубаво е да има и среда около храната, но това е все пак е важно каква е концепцията на една фотосесия. Винаги най-важна е концепцията. Красивата чиния, една хубава среда, добре подредена, може да са добавени елементи от продуктите, които са използвани в чинията, някои допълнителни билки, красиви съдове, красиви ножове, вилици, допълнителни купи, допълнителни аксесоари. Това нещо ти дава едно съвсем различно усещане и ти го прави по-близко“, смята фотографът.
„Имаме няколко опита вече, докато създавахме първата ни книга, пътувахме в Италия. Снимахме в ресторант с „Мишлен“ звезди. Снимахме чинии на „Мишлен“ готвач. Снимахме в кордон бльо в Лондон, правихме материал за Емил Минев, директор на Академията и така нещо, което той създаде специално за нас. Имахме възможността последните 3-4 години да работим с известни български готвачи. Снимали сме в почти всички техни ресторанти“, разказва Стоян.
„По-миналата година снимахме в Белгия и там имахме възможност да се сблъскаме с фламандската кухня, беше доста интересно. Снимахме в един ресторант, в който работеше български готвач, но се готвеше белгийска, фламандска кухня. Най-готините неща се случват в Австралия. Там по принцип лидерите винаги са Щатите, Великобритания, но на нас страшно ни харесва какво правят австралийците. В Австралия има невероятно говеждо, имат страхотни зеленчуци, рибата и в съчетание с азиатските техники на готвени, билки. От друга страна класическите методи, които са дошли през англосаксонските традиции се получават страхотни неща и много красиви чинии“, казва фотографът.
„Това е най-хубавото нещо, което ми се е случвало в живота. Признавам си, денят, в който реших, че вече мога да правя неща по-добре и по-професионално в тази посока и мога да се нарека кулинарен фотограф, ми донесоха страхотно удовлетворение, защото за първи път в живота си се чувствам като занаятчия и е страхотен кеф. Макар и един виртуален продукт, това, което създаваме, за мен е изкуство и по някакъв начин сме творци“, споделя Стоян.