Държавата обяви, че ще бори високите цени в магазините за хранителни стоки с проверки. През седмицата стана ясно, че Комисията за защита на потребителите, Агенцията по безопасност на храните и данъчните се заемат с тази задача.

Снимка: bTV

В Бургас минава една такава проверка. С инспектори от три институции bTV влиза преди обед в хранителен магазин в центъра на града. Клиентите се броят на пръсти.

Доменик и съпруга ѝ от няколко години живеят у нас и също забелязват скок в цените.

„Ако ги сравним с Германия, не е много скъпо. Но от миналата година са се повишили, определено“, каза Доменик.

Търговците не отричат. Признават, че всеки ден сменят етикети с цени.

„Не мисля, че при нас е проблемът. Не знам откъде идва огромната разлика и постоянно растящите цени, но всеки ден сменяме цени, абсолютно всеки ден

Фирмата доставчик, която ни я докарва, кара ни я на различна вече цена и ние съответно и ние трябва да вдигнем, няма как“, обясни Кирил Стоянов - управител на хранителен магазин.

Най-често сменят цените при млечните продукти и колбасите. Проверяващите се фокусират върху нелоялните практики. 

„Срок на годност специално на продуктите, има и някои други изисквания, които специално към млечните могат да се видят“, казва д-р Рада Камбурова – БАБХ – Бургас.

Най-често нарушения се откриват при стоките, които се продават в насипно състояние. Обявената цена трябва да е за килограм, а не за 100 грама, която е по-ниска и привлича внимание.

„Много често търговците не обявяват тарелките като допълнителна цена на тарелка. Това се заплаща допълнително и трябва по някакъв начин да бъде обявено, да бъде ясно, точно и не подвеждащо“, казва Кристина Касабова – главен инспектор, КЗП – Бургас.

Следят се и промоциите.

„Следва да имат срок за обявеното намаление. Срокът не би следвало да бъде по-дълъг от едномесечен срок и не по-малко от един работен ден“, каза Касабова.

А докато цените растат, покупките в кошницата стават все по-малко.