Знаете ли, че докато ние с вас си седим на удобните дивани, има едни други хора, които от диваните си, си слагат очилата за виртуална реалност и с тях влизат във футуристични сгради, които още не са построени.
Сред пионерите, които задават първите стъпки в бъдещето на архитектурата, е българинът Мирослав Насков. Той е собственик на иновативно архитектурно бюро в Лондон. С него ни среща Петя Дикова в рубриката "Българи зад граница".
Мирослав, предполагам, че в следващите минути ще изненадаме много наши зрители. Аз самата останах без думи като видях какво правите, но да започнем оттам с какво се занимавате?
– Аз съм архитектурен дизайнер, който се занимава с архитектура, която вдъхновява и наистина подобрява преживяванията на хората и на посетителите.
Какво е бъдещето на архитектурата?
– Виждам бъдещето за архитектурата в дигиталния свят. Ние трябва да сме готови за дигитализация на архитектурата, където можем да използваме новите технологии и да комбинираме човешкия интелект. Например, ние винаги започваме нашата работа с ръчно изработени скици и модели, но след това поканваме и изкуствения интелект, модели с изкуствен интелект, където обогатяват нашите идеи и получаваме едни нови идеи, които обогатяват нашата работа, докато постигнем възможно най-добрия резултат.
Кой е възможно най-добрият резултат? Това ли са тези футуристични места, сгради, в които аз си мислех, че ще живеят истински хора, а то се оказа, че са за потребители с VR очила?
– Това е един възможен резултат, който е първата стъпка в нашето пътешествие, където предлагаме една дигитална среда, където хората и всички участници в проектирането, в архитектурния процес, могат да влязат вътре заедно, да разгледат как архитектурата е създадена и как може да бъде преживяна още преди да бъде построена. По този начин се взимат бързи решения, които улесняват процеса, а в същото време имат и много добър икономически характер, защото предотвратяват грешки в последствие.
Удивена съм от това, което Вие наричате „дома на бъдещето“. Разкажете ни повече за него. Това не е ли едно място, където всъщност хора ще могат от комфорта на дивана вкъщи с VR очилата да се срещат с колеги или приятели в едно виртуално място, което обаче никога няма да бъде построено по класическия начин?
– Нашите творения могат, както си седим ние тук, да си сложим VR-а и да влезем в тях. Можем да променим материалите, да видим как светлината и архитектурата реагира, как природата и архитектурата са в една симбиоза, може да седнем на канапето или да изключим светлината и да гледаме телевизия вътре. Но също така можем да влезем вътре и със свои колеги, чрез които да подобрим самото пространство. Тоест, може да разменим обзавеждането, да изберем различно обзавеждане, различни материали и по този начин да направим множество интеракции в много кратък период от време. Нашата идея е някои от тези неща да се построят и в бъдеще.
По класическия начин?
– Да, по класическия начин, тоест това е само първата стъпка.
От „дома на иновациите“, да се върнем на аналоговата архитектура, която аз повече мога да си представя. Какви са луксозните домове или домовете от високия сегмент, които проектирате?
– Проектираме домове в различни части на света, където наблюдаваме тенденцията от клиентите, че искат да бъде доста къстамизирано, доста по поръчка, доста по техния вкус. Това, което направихме скоро, имаме един апартамент, който се разработва в Лондон и за него нашите клиенти са в Лос Анджелис. И точно чрез виртуална реалност и VR протичаше креативният процес. Ние показвахме и те от Лос Анджелис, чрез VR, можеха да влязат в новия си дом и да изпробват различни материали и детайли и така вече вървеше процесът.
А какви са най-модерните решения в тези домове от високия сегмент?
– Нали елементът на изненада, как да имаме примерно в офиса скрито пространство, като натиснем бутон да се появят етажерка с книги и така нататък, такива малки закачки и загадки се появяват в проектите.
Най-логично е да Ви попитам – след тази успешна кариера в Лондон, как стигнахте до тук?
– Реших да се занимавам с нещо, което създава, нещо, което следва природата и избрах архитектурата. Учих в Нов български университет, където направих един проект за концертна зала в Пловдив, който беше доста наивен сам по себе си, но пък от своя страна ми отвори вратите да ида и да намеря работа в архитектурно студио „Популист“ в Лондон, където имах честта да работя върху концертната зала на „Медисън Скуеър Гардън“ в Лондон.
И от там отидох да уча в архитектурната асоциация Search Laboratory в Лондон. винаги ще помня първия момент, когато влязох в студиото на лабораторията, огледах се наоколо около мен не видях нито един чертеж – само най–невероятните модели, които може да си представите. Също така имах късмета да се запозная с доста влиятелни фигури в дизайна и архитектурата. Там дипломен ръководител ни беше Патрик Шумахер, който е собственик на Zaha Hadid Architects.
Та, той ме покани, след като завърших, да стана част от студиото на Zaha Hadid Architectsи там се научих колко е важно сградата да може да се разгледа и да може да се прецени и да се оцени още преди тя да бъде построена.
Стигаме до момента, в който сега работите в собствена компания или...
– Да, сега вече е моментът, в който решавам да работя в собствена компания и с течение на времето създадохме едно портфолио, което стана разпознаваемо в социални мрежи, в списания за дизайн архитектура и получихме един доста широк обхват на нашите идеи и хора се припознаха в тях. Получихме и подкрепа. След време срещнах и моя партньор, който живее в Лос Анджелис и дойде тази идея за създаването на дом на иновациите на архитектурата и новите технологии.
И през Вашето присъствие в Инстаграм са ви забелязали много известни личности, нали?
– Да всъщност, Инстаграм беше една от платформите, която отвори пътя към голямата архитектура и към хора, които вярват в подобна архитектура, а също така и доста известни личности – мъжът на Алиша Кийс, Суис Бийтс сподели едно от нашите проучвания, един от нашите дизайни на къща, и попита какво мислите за тази къща, дали да е моя следващ дом и отдолу 50 Cent и различни доста известни личности дадоха коментари и подкрепиха идеята. Така че това беше едно от нещата, което даде тласък и ни накараха да повярваме в това, което правим, че има смисъл и да продължаваме напред.
Като казвате спекулации, какво имате предвид?
– Имам предвид да поставим идеи и проучвания, които карат хората да се замислят дали това е възможно, как това би било възможно, защо нещо подобно е добре да се направи или не е добре да се направи. Тоест провокираме хората да помислят да дадат мнения и по този начин вярваме, че те са ангажирани и създаваме един диалог, чрез който диалог ние вярваме, че подтикваме за иновация, подтикваме обществото да се развива и да мисли в по-футуристичен и иновативен начин.
Работите в Лондон, но имате ли архитектурни проекти и в България?
– В България създадохме няколко интересни интериора на еднофамилни къщи, където сме комбинирали меки и твърди форми, различни естествени материали, различно хореографиране на светлината. Също така, ние създаваме смела идея за бъдещето на архитектурата и дизайна, но в същото време уважаваме историята и миналото. Един от най-интересните примери, върху които работим, е върху къщата близнак на Степан Месробович в Пловдив, която е една от най големите сгради в стария град на Пловдив и там създаваме интериорен проект за хотел.
Може ли да се каже, че това, с което Вие и Вашата компания се занимава, е единствено в света?
– Не знам дали сме единствените, но сме от пионерите, които задават първите стъпки в тази посока, където архитектурата може да бъде преживяна още преди да бъде построена по доста интерактивен и иновативен начин.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK