Колко е важно да опазим човешкия живот на пътя? А колко е важно да опазим себе си на пътя? А децата си? Този материал е съвместна инициатива на bTV и Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
„Ударът беше много силен без никакъв спирачен път, без никаква възможност за реакция. Срещу мен изкочи друга кола, която ме удари челнои аз изкочих да видя детето“, спомня си Деница Кандиларова.
Подобни истории са събрали и от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ във филма „Не можем да върнем времето назад“.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
При децата и младежите от 5 до 29 години смъртността от ПТП е на първо място като причина за смъртност в тази възрастова група.
14:30 ч. следобед – Деница е заедно със сина си Петър и баща си на път към центъра на София.
„Движехме се с колата по „Борис“, в посока център и в един момент, както си карах с 50/60 км / час срещу мен изскочи друга кола, която ме удари челно. Всичко се случи изключително бързо, в рамките на една секунди. Първата мисъл, която ми мина през главата беше: „Боже, добре, че взех това столче“, спомня си тя.
„Пепи се вози обратно на движението. Слава Богу, той почти не беше разбрал какво се случва, още не се беше разплакал“, уточнява Деница.
„Грабнах го, изкарах го от колата и отидох да помагам на баща ми, който се возеше отзад, както повечето българи – без колан. Баща ми си е изкарал въздуха, беше в шок, като му отворих вратата, има нараняване на подбедрицата, доста силно се е ударил в предната седалка и нараняване на едната страна на лицето. Аз съм с мозъчно сътресение от въздушната възглавница, аз бях с колан, винаги се возя с колан“, разказва още тя.
Пепи се спасява благодарение на столчето за кола, препоръчано от фондация „Деца на борда“.
Милена и Радослава от 2020-та година работят с родители, организации и институции с цел всяко дете в България да се вози безопасно. Създават фондация „Деца на борда“. Заедно откриват първия и единствен по рода си Център за детска безопасност на пътя.
„България за съжаление е първенец всяка година по загинали на пътя и средно у нас 20 деца всяка година загиват като пътници в автомобила. Това е абсолютно недопустимо, 20 наши деца, затова искаме да сме сигурни, че родителите знаят как правилно да обезопасяват детето си на път, за да може да стигнат живи и здрави“, казва Милена.
И даде практични съвети как да обезопасим детето в колата.
„Когато ние поставим детето и сложим коланите, те трябва да са винаги на нивото на раменете, не по-високо. Трябва винаги да гоним правилното ниво, да регулираме столчето и когато закопчаем коланите хубаво да стегнем. Коланите винаги трябва да са плътно по врата, върху раменете и добре стегнати. Оставим ли луфт, много родители ни питат колко пръста трябва да пъхна под колана – не трябва да можем да пъхаме пръсти. Стягаме детето, колкото го обичаме, за да може в случай на катастрофа тялото му да остане на място в столчето“, обясни тя.
Милена напомня, че е важно да използваме столче за децата от раждането им, докато станат около 150 см и на 12-годишна възраст. Започва се със столче за новородено.
„Следващото столче е, когато сменим кошницата, ние практически можем да решим на 6-месечна възраст да го направим. Това, което ние винаги казваме, много е важно следващото столче да се ползва обратно на движението максимално дълго време, защото обратно на движението е пет пъти по-безопасно, отколкото по посока на движението“, обясни тя.
И отбеляза, че не трябва да сме облечени със зимни и дебели дрехи в колата:
„Когато сме с дебелата дреха си мислим, че тя е достатъчно мека, че да можем да я неутрализираме. Това, което в катастрофа най-вероятно ще ни счупи ребрата, те ще наранят органите ни, ние не искаме това. Коланът трябва да ни пази, затова коланът трябва да е винаги плътно по тялото.“
„Българският закон позволява за съжаление бременните да не слагат, това не означава, че те не бива да слагат, означава, че могат да не го правят. Ние ги насърчаваме да не се възползват от тази възможност, защото коланът е единственото нещо, което може да спаси живота ни без значение дали сме бременни или не“, уточняват от фондацията.
Към 19 февруари тази година през 2023 г. в страната са настъпили 6 995 катастрофи с 525 загинали и 9 104 ранени. От всички смъртни случаи 97 са с пешеходци. Отчитаме повече ранени пешеходци в населени места за миналата година спрямо 2019 г.
Загинали са 30 деца, а 1 329 са получили наранявания. Наблюдава се увеличение в броя на ранените и загиналите деца пътници спрямо 2022 г.
„Тази статистика се отнася към 2023-та година. За 2024-та година отчитаме спад на загиналите и ранените деца. Ранените са идентични на статистическата стойност с от 2023-та, но при загиналите се наблюдава значително намаляване. Ако до миналата година са били около 30, сега са 12 към декември месец, първата декада“, казва Светослав Васев, държавен експерт в Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
„Темата за пътната безопасност наистина не бива да бъде неглижирана и трябва много сериозно да се повдига този въпрос и ежедневно да се говори… буквално още от игрите вкъщи с пъзели, с различна тематика насочени – какво е светофар, какви са цветовете на светофара, какво е пътно платно, какво е платно за движение, къде е мястото на пешеходеца, тротоара, как да се движат с велосипед, как да се обезопасяват с колан, каска с велосипеда, просто от най-ранна детска възраст това трябва да започне да се формира“, обяснява той.
И припомни, че децата учат чрез това, което виждат като личен пример.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK