Българинът Кирил Витанов, който живее в Кеймбридж, е собственик на една от 18-те волги във Великобритания.
„Усещането е - машина на времето, просто се качваш вътре и отиваш в друго измерение, уникално е вътре - и звука, и всичко, усещането на колата“, казва Витанов.
Кирил започва да колекционира класически автомобили преди 9 години, когато купува първата си "Варшава". През 2015 г. заминава за Лондон. Преди около четири години се сдобива с мечтаната машина от своето детство – "късна" ГАЗ-21, "набор '69", за която баща му често разказвал, че била любимата кола на Юрий Гагарин.
„Моят автомобил е специален с това, че е закупен от Бургас от „Автотехника“, имам и фактурата, с която е закупена. И е била собственост на господин, който е бил военен, след което е закупена от друг автолюбител и е съхранявана доста добре“, разказва Кирил.
Въпреки това годините си казват думата – Кирил ангажира всичките си приятели, за да успее да възстанови предишния блясък на колата.
„Не очаквах да видя волгата в такова невероятно състояние, разбира се, с малки електрически проблеми, това все пак е стара кола и с малко труд и усилия успяхме да я въведем в движение“, споделя Крали Кръстинин.
„Аз намерих официалния им магазин в Русия, който се намира в Санкт Петербург, в който предоставят части за „Волга“ - за тази „Волга“, специално и ние отидохме на екскурзия там, преди една година за рождения ми ден и това беше подаръка ми за мен - да закупя части за машината от Санкт Петербург като в момента, в който ние отидохме, те бяха много впечатлени, когато им разказах моята история, че колата ще дойде в Англия“, разказва Кирил.
Хиляди километри обаче делят българина от неговата неостаряваща любов. Той е на Острова, а тя – на Балканите. Кирил обаче решава да действа – и така организира пътуването на М21 с автовоз от София до Кембридж, където е новият му дом.
„Интересен факт за автомобила е, че когато го представят тук в Англия 1953 г. на изложението, ѝ дават никнейма , който е „сити танк“ (градски танк), защото е била изключително различна от всички, които се произвеждат тук в Англия. След което ѝ дават и още едно име - работен кон, защото, както се казва в една обява - купуваш я и тя е кола за винаги“, разкрива Кирил.
"Волга" се превръща в символ на високия статут в съветската номенклатура. Колата се произвежда повече от четиридесет години до 2009 г. И колкото и да е странно, дори след толкова години успява да буди емоции.
„Сбъднах си детската мечта, наред е другата“, казва Кирил.